Zadanie na 12.04.2021

Drodzy Rodzice  !

W tym tygodniu będziemy uczyć się o tym , jak należy dbać o naszą planetę . Wspomnimy o utrzymaniu porządku wokół nas ( w domu , w przedszkolu , i na zewnątrz ) o właściwym zachowaniu się w lesie , zanieczyszczenie wody , , używaniu surowców wtórych i segregacji odpadów . Dzieci będą poprzez wiersze , zabawy ,dowiedzą się , jakie są zagrożenia dla lasu , jak segregować odpady oraz jej konieczności segregacji , jak dbać o przyrodę aby, przynosiła ona same korzyści dla ludzi .

"Co to jest przyroda?" - słuchanie wiersza D. Gellerowej , wyjaśnienie określenia przyroda .

-  To drzewo i kwiaty ,

liście i woda .

Motyle nad łąką ,

biała stokrotka .

-Przyroda jest wokół ,

wszędzie ją spotkasz !

Ptak rozśpiewany ,

grające świerszcze ...

powiedzcie proszę ,

co jeszcze , co jeszcze ?

- Kochaj przyrodę !

Omijaj w lesie

sadzonki młode !

-Szanuj przyrodę !

Kochaj przyrodę !

Kwiatom w doniczkach

nie żałuj wody !

Dbaj o trawniki  !

Niech koło domu

będzie wesoło !

Będzie zielono !

 

Wyjaśnienie słowa ekologia

Ekologia -to nauka o naszym wspólnym domu , w którym wszyscy żyjemy , czyli środowisku . Ekologia bada , jak na przyrodę , wpływają nie tylko ludzie , ale też zwierzęta i rośliny ., czyli organizmy zamieszkujące naszą planetę .

 

"Obietnica"- słuchanie wiesza I . salach połączony z rozmową na temat niebezpieczeństw zagrażających środowisku ze strony  człowieka .

Gdy do lasu pójdą dzieci , żadne w lesie nie naśmieci ,

bo papierki i butelki dają pożar czasem wielki .

Każdy malec obiecuje , że przyrodę uszanuje .

Nie wystraszy w lesie zwierza , co do wody właśnie zmierza .

Nie zabrudzi rzeki także . Dba o czystość , a jakże .

A więc  dziecię moje młode - przez zagładą chroń przyrodę .

 

Pytania do treści wiersza :

- Czy w lesie możemy śmiecić ?

-Dlaczego nie możemy śmiecić ?

 

Tworzymy z dzieckiem "  Kodeks małego ekologa "- na dużej kartce układamy obrazek lasu  i pytamy : Czy obiecujesz , że zawsze przyrodę uszanujesz ? następnie kładziemy obrazek rzeki oraz zwierząt i pytamy :  Czy obiecujesz nie straszyć zwierząt i nie zanieczyszczać rzeki ? Potem obrazki przyklejamy do dużej kartce , a dziecko odbija swoją dłoń pomalowaną farbą na plakacie .

 

" Porządkujemy zabawki " - ćwiczenie w klasyfikowaniu przedmiotów . Na podłodze rozkładamy zabawki dziecka ( misie , lalki , klocki , samochody prosimy aby dziecko uporządkowało zabawki według danej cechy (  kolor , wielkości , danej zabawki )

--

Zadanie na 13.04.2021

"Śmieciu precz "-   wiersza S. Karaszewskiego .

Gdy rano słońce świeci ,

wybiegają na dwór dzieci .

Miotły , szczotki idą w ruch ,

bo dokoła wielki brud .

Śmieci precz, brudzie precz !

Ład , porządek , dobra rzecz !

Tu papierek od cukierka .

tam po soku jest butelka .

Ówdzie puszka po napoju .

I pudełko może twoje .

Żyć nie można w bałaganie .

Więc się bierzmy za sprzątanie .

Zmykaj śmieciu do śmietnika .

Bałaganie , brudzie znikaj !

 

Omówienie treści przeczytanego wiersza :

- Co zrobiły dzieci ?

-  Dlaczego dzieci zaczęły sprzątać ?

- jakie śmieci sprzątały dzieci ?

 

Zabawa  relaksacyjna  " relaks w lesie "- z zabawie mogą brać udział wszyscy członkowie rodziny .Wszyscy kładziemy się na dywanie , i zamykają oczy. Słuchają muzykę śpiew ptaków  , opowiadamy o lesie w którym się wszyscy znaleźliśmy , w tym samy czasie ,przechadzając się między członkami rodzinny rozsypujemy na dywanie śmieci - papierki , pudełka kartonowe , puszki , plastikowe butelki , folię ,itp.

Wyobraźcie sobie , że poszliście  na spacer do lasu . Szliście przez jakiś czas , a ponieważ trochę się zmęczyliście ,postanowiliście się położyć na polanie i chwilę odpocząć. Leżycie na zielonym , soczystym , miękkim mchu . Słońce przygrzewa . Jest wam bardzo przyjemnie . Wokół słychać śpiew ptaków , gdzie w oddali dobiega pracowite stukanie dzięcioła . Jest spokojnie . Wiatr cichutko porusza gałązkami pobliskich paproci i czujecie na twarzy przyjemny powiew niosący ze sobą słodką  woń kwiatów . Jeszcze chwila i znów będziecie mogli ruszyć w dalszą podróż i pospacerować w głąb kniei. Wasze oczy są tak ciężkie ,że nie chcą się otworzyć. Przeciągajcie się jak koty i powoli siadajcie , wystawiając twarz do słońca .Powoli otwieracie oczy i rozglądacie się dookoła . Co to?  Czy to na pewno jest piękny las?

-Kto mógł naśmiecić w lesie ?

- Cz zachował się właściwie ?

-Jak wygląda las pełen śmieci ?

- Co należy zrobić , aby las znów był piękny ?

Zabawa dydaktyczna  z elementem rywalizacji " sprzątamy las "-zaproponowanie wszystkim członkom rodziny sprzątanie lasu , ta osoba która zbierze najwięcej śmieci , której worek się napełni się najbardziej , otrzyma medal " Strażnik lasu "

 

Praca Kp2 , 21  - dzieci prowadzą linię po właściwej drodze , a następnie umieszczają nalepki z kartonikami po soczkach tam , gdzie powinny znaleźć się śmieci .

" Śmieci wrzucamy do kosza " - zabawa z elementem celowania . Przed dzieckiem jest kosz na śmieci , zadaniem dziecka jest trafienie przedmiotu  do kosza .

--

Zadanie na 14.04.2021 

"Co to jest ekologia?-  słuchanie wiersza D . Klimkiewicz i W . Drabika połączony z rozmową , utrwalenie pojęcia ekologia .

Ekologia - mądre słowo ,

a co znaczy ? - powiedz sowo !

Sowa chwilkę pomyślała

i odpowiedz taka dała :

to nauka o zwierzakach ,

lasach , rzekach , ludziach , ptakach .

Mówiąc krótko , w paru zdaniach ,

o wzajemnych powiązaniach

między nimi , bo to wszystko ,

to jest nasze środowisko .

Masz je chronić i szanować

- powiedziała mądra sowa.

 

"Ekoludek"-  praca plastyczno -techniczna z surowców wtórnych . Dzieci wykonują ufoludka z różnych dostępnych materiałów ,np: rolki po papierze toaletowym , kolorowe gazety, pudełka po produktach spożywczych , włóczka , nakrętki plastikowe , itp. Dzieci wykonują z pomocą rodziców ludka według własnych pomysłów .

--

Zadanie na 15.04.2021 

"Kropelka wody na wycieraczce " - układanie i opowiadanie historyjki obrazkowej

Pokazujemy dziecku kontur kropli wody , układamy napis woda i odczytujemy je . Razem z dzieckiem dzielimy wyraz na sylaby . Następnie układamy przed dziećmi trzy obrazki i opowiadamy historyjkę kropelki wody:

- kropelka wody wybiera się na wycieczkę na rzeczkę . W rzece widać pływające ryby , dookoła trawę , świeci słońce. ( pod obrazkiem kładziemy kontur wesołej kropelki wody )

- nad rzeczkę przyszły dzieci . Są na wycieczce . Rozrzuciły papierki po cukierkach , kartoniki i butelki w rzece ( kładziemy pod obrazkiem kontur smutnej kropli wody )

Następnie dostają trzeci kontur kropli wody wesołej , muszą tak dokończyć swoją historyjkę obrazkową aby można było położyć kontur wesołej kropli wody .

 

" Chora rzeka "- słuchanie fragmentu wiersza J. Papuzińskiej połączony z rozmową na temat utworu .

Śniło się kotkowi rzeka ,

wielka rzeka ,pełna mleka ...

Tutaj płynie biała rzeka .

Jak tu pusto !

Drzewo uschło ...

Cicho tak -

ani ptak ,

ani ważka , ani komar , ani bąk ,

ani gad , ani płaz , ani ślimak , ani żadna wodna roślina .

[...] ani pstrąg ,

nikt już nie żyje tutaj ,

bo rzeka jest zatruta .

Sterczy napis " Zakaz kąpieli "

[...]

Chora rzeka nie narzeka ,

tylko czeka , czeka , czeka .

 

Rozmowa na temat treści przeczytanego wiersza :

- Co śniło się kotkowi ?

- Jakie zwierzęta mieszkają w wodzie ?

-Dlaczego wszystkie zwierzęta i rośliny wyprowadziły się z rzeki ?

- O co może prosić rzeka ?

 

"Czysta i brudna rzeka "- zabawa badawcza z wykorzystaniem wody .Stawiamy na stole przezroczysty pojemnik z czysta wodą . Rozmawiamy z dziećmi na temat koloru wody i jej czystości . Dziecko wlewa do wody substancję ( płyn do mycia naczyń , barwnik spożywczy , niebieską farbę ) obserwuje co dzieje się pod wpływem substancji i starają się wyciągnąć wnioski , jak zmienia się woda .Następnie wkładamy do brudnej wody seler . Dziecko obserwuje przez dzień cały , co stanie się z selerem pod wpływem działania substancji , które wlało do wody.

--

Zadanie na 16.04.2021 

"Robimy porządki "  - zapoznanie z treścią wiersza.

Wszystkie dzieci , nawet duże

posprzątają dziś podwórze .

A dorośli pomagają ,

śmieci w worki wyrzucają .

Pierwszy worek jest zielony ,

cały szkłem wypełniony .

W żółtym worku jest bez liku

niepotrzebnych już plastików.

A niebieski worek - wiecie -

papierowe zbiera śmieci .

My przyrodę szanujemy ,

śmieci więc segregujemy .

Z ekologią za pan brat

mama , tata , siostra , brat .

 

" Góra śmieci " - zabawa ruchowa .Przeprowadzamy z dzieckiem rozmowę :

- co to są śmieci ?

-co może być śmieciem ?

- czy  śmieci wokół   nas są potrzebne ?

- co należy zrobić ze śmiećmy ?

Następnie wysypujemy na dywan : pudełka kartonowe po soczkach , opakowania po produktach spożywczych , papiery, plastikowe butelki , folie , pojemniki po jogurtach , malutkie słoik . Stawiamy trzy pojemniki : zielony na szkło , niebieski na papiery , żółty na plastik . Dziecko porusza się w rytm muzyki , gdy cichnie podnosimy wybrany pojemnik w wybranym kolorze i i mówimy hasło : niebieski - papiery . Zadaniem dziecko jest segregacja śmieci , i utrwalenie odpowiedniego koloru worka , aby prawidłowo szeregować śmieci .

  

Praca Kp2,22-  Zadaniem dziecka jest połączenie niebieskiej linni przedmiotów papierowych z niebieskim koszem , a zielonymi liniami przedmioty szklane z zielonym koszem . Chętne dzieci , określają które śmieci nie pasuje do żadnego kosza i dlaczego .

 

"Ratujemy ziemię "- zabawa ruchowa . Pokazujemy dziecku globus , jako symbol Ziemi - miejsca w którym mieszkamy . Następnie rozkładamy na dywanie przedmioty wykonane z plastiku , papieru , szkła .Pytamy dziecko :

- czy możemy nie sprzątać śmieci ?

- czy moglibyśmy mieszkać razem ze śmieciami ?

Rozkładamy pojemniki z workami przeznaczonymi do segregacji śmieci , dziecko porusza się w rytm muzyki , gdy cichnie muzyka poda hasło : Ratujemy Ziemię !  śmieci do kosza. dziecko zbiera śmieci i wkłada je do odpowiedniego pojemnika , sprawdzamy czy dziecko prawidłowo wykonuje zadanie , i prawidłowo segreguje śmieci .