Zadanie na 12.04.2021
Drodzy Rodzice !
W tym tygodniu będziemy uczyć się o tym , jak należy dbać o naszą planetę . Wspomnimy o utrzymaniu porządku wokół nas ( w domu , w przedszkolu , i na zewnątrz ) o właściwym zachowaniu się w lesie , zanieczyszczenie wody , , używaniu surowców wtórych i segregacji odpadów . Dzieci będą poprzez wiersze , zabawy ,dowiedzą się , jakie są zagrożenia dla lasu , jak segregować odpady oraz jej konieczności segregacji , jak dbać o przyrodę aby, przynosiła ona same korzyści dla ludzi .
"Co to jest przyroda?" - słuchanie wiersza D. Gellerowej , wyjaśnienie określenia przyroda .
- To drzewo i kwiaty ,
liście i woda .
Motyle nad łąką ,
biała stokrotka .
-Przyroda jest wokół ,
wszędzie ją spotkasz !
Ptak rozśpiewany ,
grające świerszcze ...
powiedzcie proszę ,
co jeszcze , co jeszcze ?
- Kochaj przyrodę !
Omijaj w lesie
sadzonki młode !
-Szanuj przyrodę !
Kochaj przyrodę !
Kwiatom w doniczkach
nie żałuj wody !
Dbaj o trawniki !
Niech koło domu
będzie wesoło !
Będzie zielono !
Wyjaśnienie słowa ekologia
Ekologia -to nauka o naszym wspólnym domu , w którym wszyscy żyjemy , czyli środowisku . Ekologia bada , jak na przyrodę , wpływają nie tylko ludzie , ale też zwierzęta i rośliny ., czyli organizmy zamieszkujące naszą planetę .
"Obietnica"- słuchanie wiesza I . salach połączony z rozmową na temat niebezpieczeństw zagrażających środowisku ze strony człowieka .
Gdy do lasu pójdą dzieci , żadne w lesie nie naśmieci ,
bo papierki i butelki dają pożar czasem wielki .
Każdy malec obiecuje , że przyrodę uszanuje .
Nie wystraszy w lesie zwierza , co do wody właśnie zmierza .
Nie zabrudzi rzeki także . Dba o czystość , a jakże .
A więc dziecię moje młode - przez zagładą chroń przyrodę .
Pytania do treści wiersza :
- Czy w lesie możemy śmiecić ?
-Dlaczego nie możemy śmiecić ?
Tworzymy z dzieckiem " Kodeks małego ekologa "- na dużej kartce układamy obrazek lasu i pytamy : Czy obiecujesz , że zawsze przyrodę uszanujesz ? następnie kładziemy obrazek rzeki oraz zwierząt i pytamy : Czy obiecujesz nie straszyć zwierząt i nie zanieczyszczać rzeki ? Potem obrazki przyklejamy do dużej kartce , a dziecko odbija swoją dłoń pomalowaną farbą na plakacie .
" Porządkujemy zabawki " - ćwiczenie w klasyfikowaniu przedmiotów . Na podłodze rozkładamy zabawki dziecka ( misie , lalki , klocki , samochody prosimy aby dziecko uporządkowało zabawki według danej cechy ( kolor , wielkości , danej zabawki )
--
Zadanie na 13.04.2021
"Śmieciu precz "- wiersza S. Karaszewskiego .
Gdy rano słońce świeci ,
wybiegają na dwór dzieci .
Miotły , szczotki idą w ruch ,
bo dokoła wielki brud .
Śmieci precz, brudzie precz !
Ład , porządek , dobra rzecz !
Tu papierek od cukierka .
tam po soku jest butelka .
Ówdzie puszka po napoju .
I pudełko może twoje .
Żyć nie można w bałaganie .
Więc się bierzmy za sprzątanie .
Zmykaj śmieciu do śmietnika .
Bałaganie , brudzie znikaj !
Omówienie treści przeczytanego wiersza :
- Co zrobiły dzieci ?
- Dlaczego dzieci zaczęły sprzątać ?
- jakie śmieci sprzątały dzieci ?
Zabawa relaksacyjna " relaks w lesie "- z zabawie mogą brać udział wszyscy członkowie rodziny .Wszyscy kładziemy się na dywanie , i zamykają oczy. Słuchają muzykę śpiew ptaków , opowiadamy o lesie w którym się wszyscy znaleźliśmy , w tym samy czasie ,przechadzając się między członkami rodzinny rozsypujemy na dywanie śmieci - papierki , pudełka kartonowe , puszki , plastikowe butelki , folię ,itp.
Wyobraźcie sobie , że poszliście na spacer do lasu . Szliście przez jakiś czas , a ponieważ trochę się zmęczyliście ,postanowiliście się położyć na polanie i chwilę odpocząć. Leżycie na zielonym , soczystym , miękkim mchu . Słońce przygrzewa . Jest wam bardzo przyjemnie . Wokół słychać śpiew ptaków , gdzie w oddali dobiega pracowite stukanie dzięcioła . Jest spokojnie . Wiatr cichutko porusza gałązkami pobliskich paproci i czujecie na twarzy przyjemny powiew niosący ze sobą słodką woń kwiatów . Jeszcze chwila i znów będziecie mogli ruszyć w dalszą podróż i pospacerować w głąb kniei. Wasze oczy są tak ciężkie ,że nie chcą się otworzyć. Przeciągajcie się jak koty i powoli siadajcie , wystawiając twarz do słońca .Powoli otwieracie oczy i rozglądacie się dookoła . Co to? Czy to na pewno jest piękny las?
-Kto mógł naśmiecić w lesie ?
- Cz zachował się właściwie ?
-Jak wygląda las pełen śmieci ?
- Co należy zrobić , aby las znów był piękny ?
Zabawa dydaktyczna z elementem rywalizacji " sprzątamy las "-zaproponowanie wszystkim członkom rodziny sprzątanie lasu , ta osoba która zbierze najwięcej śmieci , której worek się napełni się najbardziej , otrzyma medal " Strażnik lasu "
Praca Kp2 , 21 - dzieci prowadzą linię po właściwej drodze , a następnie umieszczają nalepki z kartonikami po soczkach tam , gdzie powinny znaleźć się śmieci .
" Śmieci wrzucamy do kosza " - zabawa z elementem celowania . Przed dzieckiem jest kosz na śmieci , zadaniem dziecka jest trafienie przedmiotu do kosza .
--
Zadanie na 14.04.2021
"Co to jest ekologia?- słuchanie wiersza D . Klimkiewicz i W . Drabika połączony z rozmową , utrwalenie pojęcia ekologia .
Ekologia - mądre słowo ,
a co znaczy ? - powiedz sowo !
Sowa chwilkę pomyślała
i odpowiedz taka dała :
to nauka o zwierzakach ,
lasach , rzekach , ludziach , ptakach .
Mówiąc krótko , w paru zdaniach ,
o wzajemnych powiązaniach
między nimi , bo to wszystko ,
to jest nasze środowisko .
Masz je chronić i szanować
- powiedziała mądra sowa.
"Ekoludek"- praca plastyczno -techniczna z surowców wtórnych . Dzieci wykonują ufoludka z różnych dostępnych materiałów ,np: rolki po papierze toaletowym , kolorowe gazety, pudełka po produktach spożywczych , włóczka , nakrętki plastikowe , itp. Dzieci wykonują z pomocą rodziców ludka według własnych pomysłów .
--
Zadanie na 15.04.2021
"Kropelka wody na wycieraczce " - układanie i opowiadanie historyjki obrazkowej
Pokazujemy dziecku kontur kropli wody , układamy napis woda i odczytujemy je . Razem z dzieckiem dzielimy wyraz na sylaby . Następnie układamy przed dziećmi trzy obrazki i opowiadamy historyjkę kropelki wody:
- kropelka wody wybiera się na wycieczkę na rzeczkę . W rzece widać pływające ryby , dookoła trawę , świeci słońce. ( pod obrazkiem kładziemy kontur wesołej kropelki wody )
- nad rzeczkę przyszły dzieci . Są na wycieczce . Rozrzuciły papierki po cukierkach , kartoniki i butelki w rzece ( kładziemy pod obrazkiem kontur smutnej kropli wody )
Następnie dostają trzeci kontur kropli wody wesołej , muszą tak dokończyć swoją historyjkę obrazkową aby można było położyć kontur wesołej kropli wody .
" Chora rzeka "- słuchanie fragmentu wiersza J. Papuzińskiej połączony z rozmową na temat utworu .
Śniło się kotkowi rzeka ,
wielka rzeka ,pełna mleka ...
Tutaj płynie biała rzeka .
Jak tu pusto !
Drzewo uschło ...
Cicho tak -
ani ptak ,
ani ważka , ani komar , ani bąk ,
ani gad , ani płaz , ani ślimak , ani żadna wodna roślina .
[...] ani pstrąg ,
nikt już nie żyje tutaj ,
bo rzeka jest zatruta .
Sterczy napis " Zakaz kąpieli "
[...]
Chora rzeka nie narzeka ,
tylko czeka , czeka , czeka .
Rozmowa na temat treści przeczytanego wiersza :
- Co śniło się kotkowi ?
- Jakie zwierzęta mieszkają w wodzie ?
-Dlaczego wszystkie zwierzęta i rośliny wyprowadziły się z rzeki ?
- O co może prosić rzeka ?
"Czysta i brudna rzeka "- zabawa badawcza z wykorzystaniem wody .Stawiamy na stole przezroczysty pojemnik z czysta wodą . Rozmawiamy z dziećmi na temat koloru wody i jej czystości . Dziecko wlewa do wody substancję ( płyn do mycia naczyń , barwnik spożywczy , niebieską farbę ) obserwuje co dzieje się pod wpływem substancji i starają się wyciągnąć wnioski , jak zmienia się woda .Następnie wkładamy do brudnej wody seler . Dziecko obserwuje przez dzień cały , co stanie się z selerem pod wpływem działania substancji , które wlało do wody.
--
Zadanie na 16.04.2021
"Robimy porządki " - zapoznanie z treścią wiersza.
Wszystkie dzieci , nawet duże
posprzątają dziś podwórze .
A dorośli pomagają ,
śmieci w worki wyrzucają .
Pierwszy worek jest zielony ,
cały szkłem wypełniony .
W żółtym worku jest bez liku
niepotrzebnych już plastików.
A niebieski worek - wiecie -
papierowe zbiera śmieci .
My przyrodę szanujemy ,
śmieci więc segregujemy .
Z ekologią za pan brat
mama , tata , siostra , brat .
" Góra śmieci " - zabawa ruchowa .Przeprowadzamy z dzieckiem rozmowę :
- co to są śmieci ?
-co może być śmieciem ?
- czy śmieci wokół nas są potrzebne ?
- co należy zrobić ze śmiećmy ?
Następnie wysypujemy na dywan : pudełka kartonowe po soczkach , opakowania po produktach spożywczych , papiery, plastikowe butelki , folie , pojemniki po jogurtach , malutkie słoik . Stawiamy trzy pojemniki : zielony na szkło , niebieski na papiery , żółty na plastik . Dziecko porusza się w rytm muzyki , gdy cichnie podnosimy wybrany pojemnik w wybranym kolorze i i mówimy hasło : niebieski - papiery . Zadaniem dziecko jest segregacja śmieci , i utrwalenie odpowiedniego koloru worka , aby prawidłowo szeregować śmieci .
Praca Kp2,22- Zadaniem dziecka jest połączenie niebieskiej linni przedmiotów papierowych z niebieskim koszem , a zielonymi liniami przedmioty szklane z zielonym koszem . Chętne dzieci , określają które śmieci nie pasuje do żadnego kosza i dlaczego .
"Ratujemy ziemię "- zabawa ruchowa . Pokazujemy dziecku globus , jako symbol Ziemi - miejsca w którym mieszkamy . Następnie rozkładamy na dywanie przedmioty wykonane z plastiku , papieru , szkła .Pytamy dziecko :
- czy możemy nie sprzątać śmieci ?
- czy moglibyśmy mieszkać razem ze śmieciami ?
Rozkładamy pojemniki z workami przeznaczonymi do segregacji śmieci , dziecko porusza się w rytm muzyki , gdy cichnie muzyka poda hasło : Ratujemy Ziemię ! śmieci do kosza. dziecko zbiera śmieci i wkłada je do odpowiedniego pojemnika , sprawdzamy czy dziecko prawidłowo wykonuje zadanie , i prawidłowo segreguje śmieci .