Proponowane materiały na tydzień 12.04 – 16.04. 2021
WITAMY SERDECZNIE DZIECI I RODZICÓW
DBAMY O NASZĄ PLANETĘ
1. Rozwiązywanie zagadek
Nikt z nas nie zaprzeczy,
że w nim dużo rzeczy: obierki, odpadki,
gruz i zwiędłe kwiatki. (śmietnik)
Stoją głodne i czekają
na ulicy i na skwerku:
na patyczki od lizaków
i papierki od cukierków. (kosze na śmieci)
Twoim latawcom latać pozwala,
czasem ogromne drzewa powala.
Jesienne liście z gałęzi rwie.
I zawsze wieje tam, dokąd chce….(wiatr)
2. Słuchanie wiersza pt. „Co to jest ekologia – D. Klimkiewicz i W. Drabika .
„Co to jest ekologia”
Ekologia – mądre słowo,
a co znaczy? – powiedz, sowo!
Sowa chwilkę pomyślała
i odpowiedź taką dała:
To nauka o zwierzakach,
lasach, rzekach, ludziach, ptakach.
Mówiąc krótko, w paru zdaniach,
o wzajemnych powiązaniach
między nimi, bo to wszystko,
to jest nasze środowisko.
Masz je chronić i szanować
– powiedziała mądra sowa.
Rozmowa na temat treści utworu -rodzic zadaje pytania i wspólnie z dzieckiem szukają odpowiedzi Co to jest ekologia,
Czy możemy niszczyć środowisko
Czy podoba wam się nasza ziemia, nasz świat?.
Co możemy zrobić , aby nasz świat był piękny?
3. Zabawa ruchowa przy dowolnej muzyce „Samoloty” - dziecko wybiera się na wycieczkę samolotem, aby sprawdzić czy na naszej ziemi są zanieczyszczenia.
4. Wykonywanie znaczka „ Jestem przyjacielem przyrody”. Wypchnij znaczek i naklej elementy przyrodnicze na jego obwodzie. Przyklej taśmą dwustronną do swojej bluzki. ( załącznik nr 42)
5. ”Co możemy zrobić dla naszej Ziemi” – rozmowa na temat sposobów dbania o środowisko- zachęcanie do swobodnych wypowiedzi ( gaszenie światła po wyjściu z pokoju, zakręcanie wody, gdy jej nie używasz, sadzenie drzew, krzewów i roślin). Zachęcamy do posadzenia kwiatów na balkonie lub w domu i wspólnego pielęgnowania.
6. Praca plastyczna „ Drzewo” – dokończ rysunek. Pomaluj dłoń farbą , a następnie odciśnij na kartce tak, aby powstała korona drzewa. Namaluj słońce i deszcz, których potrzebuje drzewo do życia. ( załącznik nr 27 )
7. Ekologiczne środki transportu – zabawa ruchowo-naśladowcza. Rodzic wymienia nazwy środków transportu, a dziecko wykonuje ustalone ruchy:
• jazda na łyżworolkach – porusza się, imitując jazdę na rolkach (naprzemienny ruch prawej i lewej stopy na zewnątrz);
• jazda na rowerze – kładzie się na plecach i imituje czynność pedałowania na rowerze;
• jazda na hulajnodze – stoi na jednym końcu skakanki lub sznurka na jednej nodze, drugi koniec trzymają w dłoni i imitują jazdę na hulajnodze (trzymanie kierownicy, odpychanie się nogą);
• jazda na deskorolce – na nogach zgiętych w kolanach stoi na szaliku ułożonym w linii prostej bokiem
8. Wspólne oglądnie ilustracji ( załącznik nr 43). Rozmowa na temat segregacji śmieci. Zwrócenie uwagi na kolor pojemników i wykonanie zadania. Wypchnij wszystkie elementy. Dobierz surowce do odpowiednich pojemników.
9. „Czysto wokół nas” – zabawa ruchowa. Dziecko maszeruje, Rodzic wypowiada zdania
zawierające prawdziwe informacje i niezgodne z prawdą. Gdy informacje są prawdziwe,
dziecko klaszcze, gdy są nieprawdziwe, robi przysiad.
- W lesie możemy zostawiać papierki, butelki, opakowania po sokach.
- W lesie głośno się zachowujemy, aby wystraszyć zwierzęta i ptaki.
- Nie zostawiamy w lesie papierków.
- W lesie zachowujemy się cicho.
- Nie łamiemy gałęzi z drzew.
- W lesie nie zrywamy liści z drzew oraz innych roślin.
- Gdy jesteśmy nad rzeką, nie wrzucamy butelek ani papierków do wody.
- Papierki i butelki po sokach wrzucamy do kosza na śmieci .
10. W przedszkolu Michała wrzuca się odpady do trzech pojemników : żółtego – plastik, niebieskiego – papier, do zielonego- szkło. Pomóż Michałowi posegregować śmieci- połącz je liniami odpowiednimi pojemnikami ( załącznik nr 29).
11. Słuchanie opowiadania G. Kasdepke „Pstryk”
- Uważaj, teraz będzie się działo- mruknął Dominik, wyłączając elektryczny czajnik. Zanim Junior zdążył podkurczyć ogon, w całym domu błysnęło, huknęło- a potem zapadła ciemność. I cisza. Przestało grać radio, przestały pracować lodówka i pralka, przestał działać komputer i nawet junior przestał sapać, choć nie był przecież na prąd. Widać, wszystko to zrobiło na nim spore wrażenie. Pierwsza odezwała się babcia Marysia.
-Dominik !!!- zawołała z drugiego pokoju. To twoja sprawka ?
- Prowadzę wykład- odkrzyknął dyplomatycznie Dominik.
- O czym ?!- głos babci dochodził już z korytarza. Nie mów , że o elektryczności !.
-Mogę nie mówić… - mruknął Dominik.
- Hau !- dodał mu otuchy Junior.
Zza drzwi dobiegł ich szelest, trzask, odgłosy majsterkowania przy elektrycznych korkach- i naraz z głośnika radia popłynęła muzyka, a lodówka wzdrygnęła się , jak po przebudzeniu z krótkiej drzemki i znowu zaczęła pracować. Dominik i Junior zmrużyli oczy.
- Przecież tata ci mówił- zasapała babcia, wchodząc do kuchni – żebyś nie włączał tego czajnika, gdy pracuje pralka , tak ?! Jutro przyjdą elektrycy wszystko naprawią ! a na razie trzeba uważać ! Bo przewody elektryczne w tym mieszkaniu są za słabe, i to dlatego! Chcesz wywołać pożar?!
- Hau!- uspokoił ją Junior. Ale babcia Marysia nie była uspokojona ; zakazała Dominikowi zabaw w kuchni, przez co dalsza część wykładu musiała odbyć się w łazience.
12. Pokoloruj przedmioty , które wystąpiły w opowiadaniu i dorysuj jeszcze dwa inne, których brakuje. Policz , ile jest teraz wszystkich urządzeń i narysuj tyle samo kresek w ramce. ( załącznik nr 28 ).
Karty pracy do odebrania w przedszkolu.