Proponowane materiały na tydzień 12.04 – 16.04. 2021

       

WITAMY SERDECZNIE DZIECI I RODZICÓW

DBAMY O NASZĄ PLANETĘ

 

1. Rozwiązywanie zagadek

  Nikt z nas nie zaprzeczy,

 że w nim dużo rzeczy: obierki, odpadki,

 gruz i zwiędłe kwiatki. (śmietnik)

 

  Stoją głodne i czekają

 na ulicy i na skwerku:

 na patyczki od lizaków

 i papierki od cukierków. (kosze na śmieci)

 

 Twoim latawcom latać pozwala,

 czasem ogromne drzewa powala.

 Jesienne liście z gałęzi rwie.

 I zawsze wieje tam, dokąd chce….(wiatr)

 

2. Słuchanie wiersza pt. „Co to jest ekologia –  D. Klimkiewicz i W. Drabika .

„Co to jest ekologia”

         Ekologia – mądre słowo,

         a co znaczy? – powiedz, sowo!

          Sowa chwilkę pomyślała

        i odpowiedź taką dała:

       To nauka o zwierzakach,

 lasach, rzekach, ludziach, ptakach.

 Mówiąc krótko, w paru zdaniach,

 o wzajemnych powiązaniach

 między nimi, bo to wszystko,

 to jest nasze środowisko.

 Masz je chronić i szanować

 – powiedziała mądra sowa.

  Rozmowa na temat treści utworu  -rodzic zadaje pytania i wspólnie z dzieckiem szukają odpowiedzi  Co to jest ekologia,  

Czy możemy niszczyć środowisko

 Czy podoba wam się nasza ziemia, nasz świat?.

Co możemy zrobić , aby nasz świat był piękny?

 

 3.  Zabawa ruchowa przy dowolnej muzyce „Samoloty” - dziecko wybiera się na wycieczkę samolotem, aby sprawdzić czy na naszej ziemi są zanieczyszczenia.

 

 4. Wykonywanie znaczka „ Jestem przyjacielem przyrody”. Wypchnij znaczek i naklej elementy przyrodnicze na jego obwodzie. Przyklej taśmą dwustronną do swojej bluzki. ( załącznik nr 42)

 

5. ”Co możemy zrobić dla naszej Ziemi” – rozmowa na temat sposobów dbania o środowisko- zachęcanie do swobodnych wypowiedzi ( gaszenie światła po wyjściu z pokoju, zakręcanie wody, gdy jej nie używasz, sadzenie drzew, krzewów i roślin). Zachęcamy do posadzenia kwiatów na balkonie lub w domu i wspólnego pielęgnowania.

 

6. Praca plastyczna „ Drzewo” – dokończ rysunek. Pomaluj dłoń farbą , a następnie odciśnij na kartce tak, aby powstała korona drzewa. Namaluj słońce i deszcz, których potrzebuje drzewo do życia. ( załącznik nr 27 )

 

 7.  Ekologiczne środki transportu – zabawa ruchowo-naśladowcza. Rodzic wymienia nazwy środków transportu, a dziecko wykonuje ustalone ruchy:

 • jazda na łyżworolkach – porusza się, imitując jazdę na rolkach (naprzemienny ruch prawej i lewej stopy na zewnątrz);

• jazda na rowerze – kładzie się na plecach i imituje czynność pedałowania na rowerze;

• jazda na hulajnodze – stoi na jednym końcu skakanki lub sznurka na jednej nodze, drugi koniec trzymają w dłoni i imitują jazdę na hulajnodze (trzymanie kierownicy, odpychanie się nogą);

• jazda na deskorolce – na nogach zgiętych w kolanach stoi na szaliku ułożonym w linii prostej bokiem

 

8.  Wspólne oglądnie ilustracji ( załącznik nr 43). Rozmowa na temat segregacji śmieci. Zwrócenie uwagi na kolor pojemników i wykonanie zadania. Wypchnij wszystkie elementy. Dobierz surowce do  odpowiednich pojemników.

 

  9. „Czysto wokół nas” – zabawa ruchowa. Dziecko maszeruje, Rodzic wypowiada zdania

zawierające prawdziwe informacje i niezgodne z prawdą. Gdy informacje są prawdziwe,

 dziecko klaszcze, gdy są nieprawdziwe, robi przysiad.

 - W lesie możemy zostawiać papierki, butelki, opakowania po sokach.

-  W lesie głośno się zachowujemy, aby wystraszyć zwierzęta i ptaki.

-  Nie zostawiamy w lesie papierków.

-  W lesie zachowujemy się cicho.

-  Nie łamiemy gałęzi z drzew.

-  W lesie nie zrywamy liści z drzew oraz innych roślin.

-  Gdy jesteśmy nad rzeką, nie wrzucamy butelek ani papierków do wody.

-  Papierki i butelki po sokach wrzucamy do kosza na śmieci .

 

10.  W przedszkolu Michała wrzuca się odpady do trzech pojemników : żółtego – plastik, niebieskiego – papier, do zielonego- szkło. Pomóż Michałowi posegregować śmieci- połącz je liniami odpowiednimi pojemnikami ( załącznik nr 29).

 

11. Słuchanie opowiadania G. Kasdepke „Pstryk”

- Uważaj, teraz będzie się działo- mruknął Dominik, wyłączając elektryczny czajnik. Zanim Junior zdążył podkurczyć ogon, w całym domu błysnęło, huknęło- a potem zapadła ciemność. I cisza. Przestało grać radio, przestały pracować lodówka i pralka, przestał działać komputer i nawet junior przestał sapać, choć nie był przecież na prąd. Widać, wszystko to zrobiło na nim spore wrażenie. Pierwsza odezwała się babcia Marysia.

-Dominik !!!- zawołała z drugiego pokoju. To twoja sprawka ?

- Prowadzę wykład- odkrzyknął dyplomatycznie Dominik.

- O czym ?!- głos babci dochodził już z korytarza. Nie mów , że o elektryczności !.

-Mogę nie mówić… - mruknął Dominik.

- Hau !- dodał mu otuchy Junior.

Zza drzwi  dobiegł ich szelest, trzask, odgłosy majsterkowania przy elektrycznych korkach- i naraz z głośnika radia popłynęła muzyka, a lodówka wzdrygnęła się , jak po przebudzeniu z krótkiej drzemki i znowu zaczęła pracować. Dominik i Junior zmrużyli oczy.

- Przecież tata ci mówił- zasapała babcia, wchodząc do kuchni – żebyś nie włączał tego czajnika, gdy pracuje pralka , tak ?! Jutro przyjdą elektrycy wszystko naprawią ! a na razie trzeba uważać ! Bo przewody elektryczne w tym mieszkaniu są za słabe, i to dlatego! Chcesz wywołać pożar?!

- Hau!- uspokoił ją Junior. Ale babcia Marysia nie  była uspokojona ; zakazała Dominikowi zabaw w kuchni, przez co dalsza część wykładu musiała odbyć się w łazience.

 

12.  Pokoloruj przedmioty , które wystąpiły w opowiadaniu i dorysuj jeszcze dwa inne, których brakuje. Policz , ile jest teraz wszystkich urządzeń i narysuj tyle samo kresek w ramce. ( załącznik nr 28 ).

 

 Karty pracy do odebrania w przedszkolu.