Proponowane materiały na tydzień 06.04.-09.04. 2021r.

 

WITAMY SERDECZNIE DZIECI I RODZICÓW !

PRACA ROLNIKA

1. ,,Czym nakarmię kota, a czym konia?'' - rozmowa na temat pożywienia dla zwierząt.

Rodzic czyta wiersz i zadaje dziecku pytania.

Jak kotek zwierzęta mlekiem częstował

To jest Filik  - kotek bury.

Ma wąsiki i pazury.

Dobry jest ten kotek Filik:

chce, by wszyscy mleko pili.

Stanął Filik przy kurniku.

- Czy chcesz mleka koguciku?

Lecz kogucik z kurką czarną

na śniadanie jedli ziarno.

R. pyta: Jakie zwierzęta jedzą ziarno? ( kury, indyki, kaczki, gęsi)

Koło żłobu stoi konik.

Filik ładnie się ukłonił.

Lubisz mleko? - Nie, ja rano

smaczny owies jem i siano.

R. pyta: Jakie zwierzęta jedzą siano? (krowy, kozy, owce, konie)

Do królika kotek podszedł.

- Pij, pij mleczko, bardzo proszę!

Ale królik siadł pod drzewkiem:

chrupu, chrupu – gryzł marchewkę.

R. pyta: Jakie zwierzęta jedzą marchewkę? ( króliki, krowy, konie, kozy)

 

Przed gołąbkiem Filik staje,

słodkie mleko mu podaje.

- Wypij mleczko sam, Filiku,

ja mam groszek w gołębniku.

R. pyta: Co jedzą gołębie i inne ptaki?

 

Więc do krówki poszedł kotek.

- Czy na mleko masz ochotę?

- Zabierz sobie kotku dzbanek!

Jem zieloną trawkę w lecie.

R. pyta: Jakie zwierzęta jedzą latem trawę? ( krowy, kozy, owce, konie)

 

Koło furtki kózka biała

także mleka pić nie chciała.

- Zabierz sobie kotku dzbanek !

Ja jem liście kapuściane.

R. pyta: Co jedzą kozy? ( siano, marchew, kukurydzę)

 

2. Co jedzą zwierzęta na wsi ? Połącz zwierzęta z pokarmami. Narysuj w ramce tyle kresek, ile jest zwierząt. KP  25.

 

3. ,,Wymarzony ogródek” - wykonanie makiety z plasteliny. Dziecko z rodzicem na podkładce z tektury wykonuje projekt ogródka. Dziecko wymienia, jakie elementy mogą znajdować się w takim ogródku. Miłej pracy, powodzenia.

 

4. Zapoznanie dziecka z etapami powstawania chleba na podstawie historyjki obrazkowej. KP 26.

 

5. Możecie wspólnie z rodzicami upiec chleb, oto przepis:

1kg mąki,  2 saszetki suchych drożdży,  litr wody,  2 łyżki cukru,  1,5 łyżeczki soli,

otręby,  pestki słonecznika,  pestki dyni,  masło do posmarowania formy.

  Wszystkie składniki dokładnie wymieszać, postawić w ciepłym miejscu i po ok. godzinie przełożyć do wcześniej przygotowanej formy. Piec ok. godziny w temperaturze 180 C. Smacznego!

 

6. ,,Traktor” – składanie przestrzennego pojazdu z papieru, praca z W. 41.

 

7. ,, Kolory pór roku” - zabawa z rymowanką.

 

R. układa przed dzieckiem 4 kartki w kolorach: zielona ( oznaczająca wiosnę), czerwona ( oznaczająca jesień), biała ( oznaczająca zimę) oraz żółta ( oznaczająca lato). R. czyta rymowankę.

Zieloną łąką idzie wiosna, jest kolorowa i radosna.

Żółte słońce mocno świeci, to jest lato, drogie dzieci.

Czerwień liści dookoła, to już jesień do nas woła.

Biało, biało, coraz bielej, to dzięki zimie jest weselej.

 

Za drugim razem R. mówi początek rymowanki, dziecko dopowiada.

 

R. zadaje pytanie: Jaką porę roku oznaczają kolory: zielony, żółty, czerwony, biały?

 

8. Policz kurczątka. Ile kurczątek siedzi na kwoce? Ile kurczątek stoi przed kwoką? A ile kurczątek bawi się obok niej? ( KP 14 )

 

9. Nazwij zwierzęta na obrazkach. Powiedz, gdzie można je spotkać. Podkreśl zwierzęta, które mają dziób, dwie nogi i skrzydła. Te zwierzęta to ptaki. Czy znasz inne ptaki? ( KP 15 )

 

10. ,,Jakie maszyny i urządzenia pomagają rolnikowi?” - rozmowa na temat pracy rolnika. R. opowiada o maszynach rolniczych na podstawie poniższych informacji:

Kombajn zbożowy – jest maszyną, która ścina zboże, młóci je ( czyli oddziela ziarno od kłosów). Na polu kombajn zostawia słomę, a ziarna zbóż zbiera i przesypuje do zbiornika przygotowanego przez rolnika.

Silos – to zbiornik do przechowywania ziarna, jednak zanim ono tam trafi, musi być bardzo dokładnie wysuszone, bo inaczej szybko zapleśnieje.

Traktor – jest maszyną wielofunkcyjną. Po podłączeniu do niego innych urządzeń można go wykorzystywać przy różnych pracach.

Prasa belująca – służy do zbierania siana z pola i zwija go w bele.

Pług – narzędzie do przekopywania ziemi po zimie, aby nie była zbyt twarda. Pług przygotowuje ją tak, aby można było w niej zasiać nowe nasiona.

Siewnik – maszyna do rozsiewania ziarna na polu.

 

11. ,,Stary Donald farmę miał” - zabawa przy piosence.

Stary Donald farmę miał,  ija, ija , oł !           

Na tej farmie pieska miał,  ija, ija, oł !

Słychać hau, hau tu,

Hau, hau tam,

Hau tu, hau tam,

Wszędzie hau, hau,

Stary Donald Farmę miał, ija, ija, oł !

 

Stary Donald Farmę miał, ija, ija, oł !

Na tej farmie krowy miał, ija, ija, oł !

Słychać mu, mu tu,

Mu,mu tam,

Mu tu, mu tam,

Wszędzie mu, mu,

Stary Donald farmę miał, ija, ija, oł !

 

Stary Donald farmę miał, ija, ija, oł !

Na tej farmie kaczki miał, ija, ija, oł !

Słychać kwa, kwa tu,

Kwa, kwa tam,

Kwa tu, kwa tam,

Wszędzie kwa, kwa,

Stary Donald farmę miał, ija, ija, oł !