Drodzy Rodzice!

Przed nami pełen wrażeń tydzień świąteczny. Dzieci czekają już na Wielkanoc. Nie bójcie się włączyć ich w świąteczne przygotowania, będą do tego gotowe. Poznają zwyczaje i tradycje wielkanocne. Poznają ciekawostki związane z tradycją przygotowania i święcenia palm. Będą potrafiły wykonać kolorowe kraszanki, wykorzystując naturalne barwniki. Z powodzeniem będą potrafiły rozróżnić wydmuszkę od pisanek i kraszanek. Przygotują świąteczny koszyczek, znając symbolikę wkładanych do niego potraw. Mogą stworzyć stroiki, które będą ozdobą świątecznego stroju. Zaangażujcie je w przystrojenie wielkanocnego stołu, na pewno poczują się wyróżnione. :)

                Poznają też tradycje i zwyczaje związane z obchodzeniem Wielkanocy na świecie. Być może będą chciały zrobić z wami gigantyczne omlety (jak we Francji) czy latawce (jak na Bermudach).

                Przy okazji życzymy Państwu i dzieciom pięknych, zdrowych i radosnych Świąt!

  1. „Wielkanoc kojarzy mi się z…” – kończenie zdania. Rodzic bierze do ręki drewniane jajko i zaczyna rundę. Mówi: Wielkanoc kojarzy mi się z … i przekazuje jajko dziecku/drugiemu rodzicowi. Pobawcie się całą rodziną.

 

  1. „Moje święta”- rozmowa na temat Wielkanocy inspirowana doświadczeniami dzieci. Rodzic zadaje pytania: Jak przygotowujecie się do Wielkanocy? Jakie znasz potrawy związane z tymi świętami? Z kim spędzisz święta? Co lubisz w Wielkanocy? Czego nie lubisz?

 

  1. Praca z kartą pracy KP3.34a – ćwiczenie logicznego myślenia, doskonalenie zdolności grafomotorycznych i percepcji wzrokowej. (dzieci wykonują kartę pracy na stronie 34 w książce).

  1. „Palmy wielkanocne” – rodzic przekazuje dziecku ciekawostki:

- Niedziela Palmowa została ustanowiona na pamiątkę wjazdu Pana Jezusa na osiołku do Jerozolimy. Na powitanie ludzie machali gałązkami z drzewa palmowego.

- Niedziela palmowa była nazywana „Kwietną” lub „Wierzbową”, bo w Polsce gałązki palmowe zastępowano gałązkami wierzby, przystrajano je kwiatami, bukszpanem, wstążkami.

- Największe palmy w Polsce wykonuje się na Kurpiach we wsi Łyse (mają kilka metrów wysokości).

- Palmy mają chronić ludzi i domy przed chorobami i złem (tradycyjnie trzyma się je w domu do następnego roku).

- Poświęconą palmą dotykano kiedyś domowników, a w szczególności dzieci, aby były posłuszne i zdrowe.

 

  1. Pokaz różnych palm na zdjęciach (żywych i papierowych) – omówienie przez dziecko różnić i podobieństw między nimi. Proszę wykorzystać internet w celu wyszukania zdjęć.

 

  1. Słuchanie wiersza Bożeny Formy „Wielkanoc”. Rozmowa z dziećmi na temat wielkanocnych zwyczajów wymienionych w wierszu. Rodzic czyta dziecku tekst wiersza:

 

Wielkanoc

Bożena Forma

 

Święta za pasem,

do pracy się bierzemy,

mazurki i baby

smaczne upieczemy.

Pisanki, kraszanki

razem dziś robimy,

wszystkie kolorowe,

bardzo się cieszymy.

 

Upiekliśmy z ciasta,

baranki, zajączka,

z posianej rzeżuchy

będzie piękna łączka.

W glinianym wazonie

bazie i żonkile,

a na nich z papieru

kurczątka przemiłe.

 

  1. „Pisankowy dyrygent” – nauka piosenki i zabawa dramowa inspirowana piosenką „Bajkowe pisanki”.

 

https://www.youtube.com/watch?v=UMl5kZ6DGas

 

Po wysłuchaniu piosenki dzieci opowiadają, o czym była, a następnie wybierają postać lub czynność, którą będą prezentować (np. skakanie zajączka, kurka/gdakanie, baranek/beczenie, malowanie pisanek, rosnąca rzeżucha, oblewanie na dyngusa). Reszta domowników może się dołączyć, a jedna osoba zostaje dyrygentem orkiestry.

 

  1. „Wielkanocne jajka” – porównywanie różnego rodzaju jajek dekoracyjnych: kraszanek, pisanek, wydmuszek, zapoznanie z symboliką jajka. Rodzic pyta dziecko, z jakim produktem spożywczym najsilniej kojarzy mu się Wielkanoc, i przypomina, czego symbolem jest jajko. Pokazuje dziecku różnego rodzaju jajka (wykorzystujemy do tego internet): kraszanki (w całości zabarwione na jeden kolor), pisanki, wydmuszki, itp. Dziecko porównuje jaka, wskazuje podobieństwa i różnice między nimi.

 

  1. „Jak barwimy jajka?”- dobieranie koloru kraszanki do zdjęcia produktu, za pomocą którego można zabarwić jajko na dany kolor. Rodzic posługując się wydrukowanymi obrazkami przedstawiającymi jajka w 10 kolorach oraz rośliny (lub pokazuje je na komputerze). Dzieci mają dobrać zdjęcia do jaj w taki sposób, aby pokazać, jak uzyskać dany kolor kraszanki.

 

- żółty – suche łupinki cebuli

- czerwony – kora dębu, owoce czarnego bzu, suszone jagody, suche łupiny cebuli

- różowy – sok z buraka

- pomarańczowy – marchew, dynia

- brązowy – łupiny orzecha

- niebieski – owoce tarniny

- fioletowy – płatki ciemnej malwy

- zielony – trawa, pokrzywa

- czarny – wygotowane olchowe szyszki

 

  1. Wspólne ugotowanie jajek w skórkach buraków lub łupinkach cebuli – pokazujemy efekty dziecku.

 

  1. Praca z karta pracy KP3.34b –ćwiczenie percepcji wzrokowej i słuchowej, doskonalenie zdolności grafomotorycznych. Dziecko wykonuje kartę pracy w książce na drugiej stronie karty nr 34.

 

  1. „Co włożysz do koszyczka?” – omówienie tradycji obchodzenia Wielkiej Soboty, zapoznanie z symboliką potraw w święconce. Rodzic pyta dziecko jak obchodzi się Wielką Sobotę i co zabiera się do kościoła. Pokazuje dziecku obrazki sześciu pokarmów, które powinny znaleźć się w koszyczku (chleb, jajko, wędlina, chrzan, ciasto, sól). Dziecko dzieli na sylaby wszystkie nazwy. Rodzic krótko wyjaśnia znaczenie poszczególnych potraw w koszyczku:

 

- chleb – symbolizuje ciało Pana Jezusa, a także dobrobyt

- jajko – to symbol życia i zwycięstwa nad śmiercią, podzielenie się jajkiem miało umacniać więzi rodzinne

- wędlina – miała zapewnić płodność i zdrowie

- sól – to symbol oczyszczenia, miała chronić przed złem

- chrzan – miał zapewniać siłę fizyczną

- ciasto (babka) – symbolizuje umiejętności i doskonałość.

 

  1. Praca z kartą pracy KP3.35 – dziecko wykonuje w książce kartę pracy na stronie 35 (potrzebne będą nożyczki i klej).

 

  1. „Stół wielkanocny” – opisywanie zdjęć stołów nakrytych na różne okoliczności (wykorzystujemy internet). Spośród zdjęć stołów nakrytych np. do śniadania, obiadu itp., dziecko wybiera te, które przedstawia nakrycie wielkanocnego stołu. Dziecko podaje nazwy potraw widocznych na wielkanocnym stole: babka, mazurek, jajka, biała kiełbasa, szynka.

 

  1. Wiersz Ewy Skarżyńskiej „Wielkanocny stół”.

 

Rodzic czyta dziecku tekst wiersza:

 

Wielkanocny stół

Ewa Skarżyńska

 

Nas stół wielkanocny

haftowany w kwiaty.

W borówkowej zieleni

listeczków skrzydlatych.

Lukrowana baba

rozpycha się na nim,

a przy babie –

mazurek w owoce przybrany.

Palmy – pachną jak łąka

w samym środku lata.

Siada mama przy stole,

a przy mamie tata.

I my.

Wiosna na nas

zza firanek zerka,

a pstrokate pisanki

chcą tańczyć oberka.

Wpuśćmy wiosnę.

Niech słońcem

zabłyśnie nad stołem.

W wielkanocne świętowanie,

jak wiosna wesołe.

 

Rodzic zdaje dziecku pytania: Po co ludzie spotykają się przy świątecznym stole? Czy dzielą się w Wielkanoc opłatkiem? Jak spędzają te święta?

 

  1. Praca z kartą pracy KP3.36a – dzieci wykonują w książce kartę pracy nr 36a (z pierwszej strony kartki). Doskonalenie zdolności grafomotorycznych, percepcji wzrokowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, odwzorowywanie, czytanie globalne.

 

  1. Wykonanie stroików na stół wielkanocny – praca plastyczna. Dzieci wykonują stroiki na stół wielkanocny. Ponacinaną zieloną krepinę przyklejają na rolki od papieru toaletowego. Do środka wstawiają tulipany i narcyzy wykonane z krepiny i drucików. (Potrzebne: rolki od papieru toaletowego, kolorowa krepina, druciki, nożyczki, klej).

 

  1. Pogadanka na temat obchodzenia Wielkanocy – rodzic zadaje dzieciom pytania: Czy znacie jakieś tradycje związane z Wielkanocą? Jakie dni wchodzą w skład Świąt Wielkanocnych? Jak się nazywają? Jak obchodzą je dzieci?

 

  1. Wykonanie w książce karty pracy KP3.36b – dzieci wykonują kartę pracy po drugiej stronie kartki nr 36. Doskonalenie zdolności grafomotorycznych, percepcji wzrokowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej.

 

  1. Przeczytanie opowiadania Renaty Piątkowskiej „Śmigus-dyngus” – rozmowa na temat zwyczaju oblewania się wodą i jego pochodzenia.

 

  1. „Wielkanoc inaczej” – rozmowa na temat obchodzenia świąt w różnych miejscach świata;
    - USA – wyścigi jajek;

- Francja – robienie gigantycznego omleta;

- Indie – tworzenie latarni, kwiatków z bibuły dla przyjaciół;

- Bermudy – robienie latawców.

 

Poniżej dwie gry interaktywne na temat Wielkanocy :) Dobrej zabawy!

https://learningapps.org/10261330

https://learningapps.org/3324409