WITAMY DZIECI I RODZICÓW

22 kwietnia przypada Międzynarodowy Dzień Ziemi, dlatego w tym tygodniu będziemy się zajmować ważnym tematem – ochroną środowiska. Poznamy zasady segregowania odpadów, dowiemy się na czym polega recycling, co to jest i jak powstaje smog, oraz jak ważna jest woda w życiu ludzi i środowiska.

  1. Na początek prosimy dzieci o wysłuchanie piosenki pt. „Natura, natura”

https://www.youtube.com/watch?v=f-2TvRx1mX4&ab_channel=InnyCzas

Rodzic pyta dziecko: czym siej natura? W razie potrzeby dodaje własne wyjaśnienie.

  1. „Natura czy człowiek?” – wyszukiwanie w otoczeniu przedmiotów stworzonych przez naturę i wykonanych przez człowieka. Informacje można gromadzić w domu, na spacerze z dzieckiem.

Praca z KP4.1b– ćwiczenie logicznego myślenia, poszerzenie wiedzy ogólnej, doskonalenia zdolności grafomotorycznych.

 

  1. „Człowiek i jego działanie” – rodzic rozmawia z dzieckiem na temat właściwych i niewłaściwych zachowań człowieka wobec środowiska. Następnie zadaje dziecku pytania:

- Czy podoba Ci się świat w którym żyjemy?

- Co chciałbyś w nim zmienić?

- Co w tym celu trzeba zrobić?

 

Można obejrzeć z dzieckiem filmik „W kontakcie z naturą”

https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ&ab_channel=Enea

Praca z KP4.1a – ćwiczenie logicznego myślenia, budowanie postawy proekologicznej, poszerzenie wiedzy przyrodniczej. Dziecko rozróżnia zachowania przyjazne i szkodliwe dla środowiska.

 

  1. Wprowadzenie litery „Z” na podstawie wyrazu „Zebra”.

Dziecko podaje przykłady wyrazów zaczynających się głoską „z”, dzieli wyrazy na sylaby, próbuje wyodrębniać głoski w łatwiejszych wyrazach.

KP4.2a–dziecko wyszukuje na ilustracji jak najwięcej elementów, których nazwy zaczynają się głoską „z” i koloruje je. Następnie może ułożyć kształt litry „z” ze sznureczka, fasolek, kamyków itp.

Praca z KP4.2b – utrwalenie litery „z”, doskonalenie percepcji słuchowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej i zdolności grafomotorycznych.

 

Poniżej link do wprowadzenia litery „Z” interaktywnie. Nasze Krasnale już dobrze znają „Panią Jolę” J

 

https://view.genial.ly/5f248bc2dff6c40da0fd0f42/interactive-content-wprowadzamy-literke-z

 

 

 

  1. „Co z tym zrobić” – szukanie nowych zastosowań dla rzeczy, które wyrzucamy. Rodzić może zgromadzić np. butelki plastikowe, szklane, gazety, karton, opakowania, zepsute zabawki itp. i wspólnie z dzieckiem zastanowić się co można jeszcze z nich zrobić zamiast wyrzucać do kosza. Rodzic zwraca uwagę, że wiele z tych przedmiotów można przetworzyć i wyjaśnia dziecku, że takie przetwarzanie np. plastiku, makulatury, szkła nazywamy recyclingiem.

KP4.3a – rysowanie po śladzie symbolu recyclingu, doskonalenie zdolności grafomotorycznych.

 

Zachęcamy do obejrzenia filmiku dotyczącego recyclingu „Przygody Rozi”

https://www.youtube.com/watch?v=w1WZaMvttjU&ab_channel=PrzygodyRozi-NiemajakRosie-Polski

 

  1. „Ze starego coś nowego” – praca z kartą pracy KP4.3b. Zabawa dydaktyczna doskonaląca logiczne myślenie i zdolności grafomotoryczne.

 

  1. „Kolorowe kosze” – zadajemy dziecku pytanie: „dlaczego kosze na śmieci mają różne kolory?”. Rodzic zwraca uwagę, że w naszym mieście:

- w kolorze żółtym jest kosz na plastik i metal

- w kolorze niebieskim – na papier

- w zielonym – na szkło

- a do brązowego wrzucamy odpady „zielone”.

Oprócz tego warto zwrócić uwagę, że do koszy nie wrzucamy: baterii, leków, żarówek, opon, AGD i RTV i wytłumaczyć dlaczego. Dla tych odpadów przeznaczone są specjalne punkty zbiórki. Zdjęcie koszy w naszym mieście na dole strony.

 

  1. „Czy dobrze?” – praca z kartą pracy KP4.4 – utrwalenie zasad segregacji śmieci, określenie które odpady rozkładają się dłużej. Zachęcamy rodziców i dzieci do obejrzenia filmiku edukacyjnego „jak długo rozkładają się odpady?

https://www.youtube.com/watch?v=WhSzwBJHYlg&ab_channel=MariolaBodnar

 

  1. „Smog” – słuchanie opowiadania A. Frączak

Tekst opowiadania na dole strony.

 

Po przeczytaniu rodzic zadaje dziecku pytania:

- Co to jest smog?

- Czym różnią się smog i smok?

- Jakie są przyczyny smogu?

 

Wspólnie z dzieckiem zastanawiamy się „jak można pozbyć się smogu?”. Przykładowe propozycje:

- jazda rowerem i komunikacją miejską zamiast samochodem,

- nie palenie śmieci w piecach domowych,

- filtry na kominach fabryk,

- nowoczesne elektrownie wiatrowe itp.

 

  1. „Wiatraczki” – praca techniczna.

Rodzic przygotowuje dla dziecka kwadrat z papieru z wytyczonymi przekątnymi. Dziecko nacina je w kierunku środka, ale nie do końca, zostawia około 3cm. Następnie zawija nacięte cztery płatki skrzydeł do środka i przykleja. Całość mocujemy pinezką do korka i patyczka.

Wesołej zabawy z wiatrem.

Instrukcja tworzenia wiatraczka na dole strony.

 

  1. „Chora rzeka” – rodzic czyta dziecku wiersz J.Papuzińskiej.

 

Śniła się kotkowi rzeka,

Wielka rzeka, pełna mleka…

Tutaj płynie biała rzeka,

Ale to jest chora rzeka.

Jak tu pusto!?

Drzewo uschło…

Cicho tak –

ani ptak,

ani ważka, ani komar, ani bąk,

ani gad, ani płaz, ani ślimak,

ani żadna wodna roślina,

ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg,

nikt już nie żyje tutaj,

bo rzeka jest zatruta.

Sterczy napis „Zakaz kąpieli”.

Mętny opar nad rzeką się bieli.

Chora rzeka

nie rzeka

tylko czeka, czeka, czeka…

 

Rodzic zadaje dziecku pytania:

- Co się śniło kotkowi?

- Jak wyglądał świat w wierszu?

- Dlaczego tak było?

- Dlaczego rzeka była chora?

- Jak myślisz, co spowodowało, że rzeka „zachorowała”?

- Czy wodę można uzdrowić?

 

  1. „Oczyszczalnia wody” – możemy przeprowadzić razem z dzieckiem doświadczenie, podczas którego przefiltrujemy przez sitko, gazę zabrudzoną wodę (można zabrudzić wodę fusami z kawy, herbaty, okruszkami itp.).

 

  1. Chętne dzieci mogą wykonać z surowców wtórnych „Śmieciostworka”. Zdjęcia prac dzieci rodzice mogą umieścić na grupowym Facebooku Krasnali.

 

 

Wesołej zabawy!