PRACA ROLNIKA

 

06.04 – Na polu.

  1.  „Wieś i miasto” – szukanie różnić i podobieństw na podstawie zdjęć. Rodzic pokazuje dzieciom zdjęcia terenów wiejskich i miejskich. Rodzic prosi o wskazanie różnic i podobieństw.
NA DOLE STRONY ZDJĘCIE PORÓWNUJĄCA MIASTO I WIEŚ

Rodzic zadaje pytania:

- Jakie domy stoją w mieście, a jakie na wsi?

- Gdzie jest więcej sklepów?

- Gdzie jest więcej zieleni?

- Gdzie są szersze ulice i większy ruch samochodowy?

- Jakie zwierzęta mieszkają z ludźmi na wsi, a jakie w mieście?

2. .„Słoma i siano” - porównywanie słomy i siana, czytanie globalne.

Zabawa w czytanie : Głośno, cicho, sylabizować, głoskować

S I A N O

S Ł O M A

Przedstawiamy dzieciom zdjęcia SŁOMY I SIANA.

NA DOLE STRONY ZDJĘCIE SŁOMY I SIANIA

Pytamy dzieci, czym różni się słoma od siana

 (siano – wysuszona trawa, pożywienie dla zwierząt, słoma – odpadowy materiał po koszeniu zboża, siano – bardziej miękkie, słoma – szorstka, siano – zielone, słoma – żółta).

W razie możliwości rodzic udostępnia dzieciom siano i słomę do polisensorycznego poznania.

 

3. „Do czego służy strach na wróble?”

- Do czego służy strach na wróble na polu?

- Kogo ma odstraszać?

- Dlaczego odstrasza się ptaki z pól?

- Co takiego robią?

- Co wyjadają ptaki na polach?

 

NA DOLE STRONY KARTA Z OPOWIADANIEM

 

4. MÓJ STRACH NA WRÓBLE – praca plastyczna.

Wydrukuj, wytnij i zaprojektuj swojego stracha na wróble.

Możesz wszystko narysować samodzielnie. Miłej i twórczej pracy życzymy.

 

5. ZABAWA MUZYCZNA DO PIOSENKI LUDOWEJ ZASIALI GÓRALE –

 

Dzieci słuchają piosenkę ludową, interpretują ją ruchem.

 

Zasiali górale owies, owies,                                                            (wolny ruch ręki – rozrzucanie ziaren raz w prawo, raz w lewo)

Od końca do końca, tak jest, tak jest! Zasiali górale żyto, żyto,                            (wolny ruch ręki – rozrzucanie ziaren raz w                                                                                                                                               prawo, raz w lewo)

Od końca do końca wszystko, wszystko!

 

Ref: A mom ci ja mendelicek,                            (rytmiczne uderzanie w kolana)

W domu dwa, w domu dwa!                              (rytmiczne klaskanie)

U sąsiada śwarnych dziewuch                           (rytmiczne uderzanie w kolana)

Gromada, gromada.                                            (rytmiczne klaskanie)

A mom ci ja trzy mendele,

W domu dwa, w domu dwa!

Żadna mi się nie podoba,

Tylko ta, tylko ta!

 

Zasiali górale owies, owies,

Od końca do końca, tak jest, tak jest!

Pożęli górale żytko, żytko,

Od końca do końca wszystko, wszystko.

 

Ref: A na polu góraleczek

Gromada, gromada,

Czemużeś się wydawała,

Kiejś młoda, kiejś młoda?

Czemużeś się wydawała,

Kiejś mała, kiejś mała?

Będzie z ciebie gospodyni

Niedbała, niedbała!

 

Zasiali górale J Domin Piosenki maluszka. Link do strony:

https://www.youtube.com/watch?v=WV57FDY8tBs

 

6. Praca z KP3.37b – doskonalenie zdolności grafomotorycznych, spostrzegawczości, koordynacji wzrokowo-ruchowej, przeliczanie (dzieci zadanie wykonują w książce na stronie 37b)

07.04 – Polne rośliny.

1. „ROŚLINY ZBOŻOWE” – rozpoznawanie roślin zbożowych, okopowych, oleistych i włóknistych:

- rośliny zbożowe (np. żyto, pszenica, owies, kukurydza, jęczmień);

- rośliny okopowe (buraki, ziemniaki, marchew, rzepa);

- oleiste (słonecznik, len, rzepak);

- włókniste (len, konopie).

Zachęcamy do obejrzenia filmiku:

https://www.youtube.com/watch?v=25v7UhuUExM

 

Rodzic zadaje dziecku pytania:

- Czym różnią się od siebie rośliny zbożowe?

- Co rozumiecie pod nazwą „rośliny okopowe”

- Co robi się z roślin oleistych i włóknistych?

4. JAK POWSTAJE POPCORN?” – poszerzanie wiedzy dzieci dotyczącej kukurydzy i jej wykorzystania. Rodzic przynosi i pokazuje popcorn, następnie zadaje dzieciom pytania:

- Kiedy najczęściej jecie popcorn?

- Z czego się go wytwarza?

- W jaki sposób robi się popcorn?

- Czy popcorn może być tylko słony?

- Jak inaczej wykorzystuje się kukurydzę?

NA DOLE STRONY ZDJĘCIE POPCORNU

5. KUKURYDZA – praca plastyczna –

https://blondynkikreatywnie.blogspot.com/2017/10/kukurydza-jadalne-zoto-ameryki.html

08.04 – Jak powstaje chleb.

1. „SKĄD SIĘ BIERZE CHLEB?” – pogadanka na temat różnych rodzajów mąki, z której pozyskuje się produkty piekarskie.

 

Rodzic zadaje dziecku pytania:

- Skąd się bierze chleb?

- Czy wszystkie rodzaje pieczywa, które wam smakowały, były zrobione z mąki pszennej?

- Z czego wytwarza się to pieczywo?

- Jakie rodzaje mąki jeszcze wyróżniamy? (ziemniaczana, żytnia, razowa, kukurydziana, jaglana, lniana).

2. „OD ZIARENKA DO BOCHENKA” – opowieść ruchowo-naśladowcza połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi. Rodzic czyta, a dziecko wykonuje polecenia (naśladują odgłosy).

 

Jedziemy dziś do gospodarstwa rolnego pociągiem (ciuch, ciuch, ciuch – naśladowanie odgłosów,).

Przekonamy się, jak wygląda życie na wsi… Jedziemy na konikach do pana rolnika (odgłos kląskania).

Najpierw rolnik sieje zboże (siejeje, siejeje, siejeje),

deszcz pada na pole (kap, kap, kap),

potem zboże rośnie i dojrzewa, a wietrzyk śpiewa (szszszsz).

Słońce grzeje całe lato (uf, uf, uf),

nastała pora zbiorów, już na pole wjeżdża kombajn (wrrrr, wrrrrrrr, wrrrrrr).

Kombajn przesypuje ziarno na wozy (szszszszsz),

rolnik wiezie ziarno ciągnikiem do młynarza (wrrrr, wrrrrr, wrrrr).

Młyn: Młynarz w młynie zmiele ziarnka (szerokie otwieranie ust i kręcenie szczęką),

z ziaren powstanie mąka. Aaaa– psik!

Wpadła do nosków! Mąka jest gotowa, do piekarni jedziemy samochodem (brum, brum, brum).

Nocą, kiedy dzieci śpią (sen – chrapanie),

piekarz piecze z mąki chleb i bułki (naśladowanie ruchu wyrabiania ciasta).

Z samego rana samochody (brum, brum) z piekarni ruszają do sklepów, by dostarczyć pieczywo. Uwaga, jeszcze gorące (parzy – dmuchanie), ale jak pięknie pachnie (wąchanie – głęboki wdech i wydech).

Wracamy pociągiem (ciuch, ciuch ciuch) do przedszkola.

3. JAK POWSTAJE CHLEB – zachęcamy do obejrzenia filmików.

 

https://www.youtube.com/watch?v=99wOP1R-9r8.

https://www.youtube.com/watch?v=kWq3VMWJ9MA

 

4. Praca z KP3. 38 – doskonalenie sprawności manualnej i percepcji wzrokowej, dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych, budowanie wypowiedzi. (Dzieci wykonują kartę pracę na stronie 38)

5. CIASTECZKA – GRZYBKI – Świetny sposób na spędzenie wspólnie czasu! Ciasteczka są proste w przygotowaniu a do tego pyszne!

Mała rada pieczemy krótko aż się zarumienią, wyciągamy i odstawiamy.

Potrzebujemy:

- 4 jajka

- 30 dkg masła

- 30 dkg cukru

- 2 łyżki płaskie proszku do pieczenia

- mąka – ile zabierze (ok 70dkg)

- kakao

Można zrobić z połowy porcji.

NA DOLE STRONY ZDJĘCIE KROK PO KROKU

09.04 – Maszyny Rolnicze

1.PORANNA GIMNASTYKA „RULETKA”

Wystarczy, że zakręcisz kołem i zobaczysz co wypadnie. Każdą wylosowaną czynność powtórz trzykrotnie. Powodzenia!

 

https://wordwall.net/pl/resource/1155181/%c4%87wiczymy-razem

 

2.NARZĘDZIA I MASZYNY OGRODNICZE

 

Posłuchaj i pooglądaj : 

https://www.youtube.com/watch?v=4eYtuGZYYHU&feature=youtu.be

3.DAWNIEJ I DZIŚ – ZABAWA DYDAKTYCZNA

 

Prosimy przyglądnijcie się obrazkom przedstawiającym różne urządzenia, maszyny, narzędzia i zwierzęta służące do pracy w rolnictwie dawniej i dziś.

Dzieci z pomocą rodzica podają ich nazwy dobierają pary (dawne i współczesne) ze względu na ten sam typ wykonywanych prac: konie – traktor; motyka (kopaczka) do kartofli – kombajn do zbierania kartofli; kosiarka, młockarnia lub cepy – kombajn do zbierania zboża.

NA DOLE STRONY ZDJĘCIA MASZYN I NARZĘDZI ROLNICZYCH

4. Praca z KP3. 39b i 40 – doskonalenie percepcji wzrokowej, zdolności grafomotorycznych i logicznego myślenia. (dzieci wykonują kartę pracy na stronie 39b i 40)

 

Na koniec prezentacja połączona z ćwiczeniami interaktywnymi:

https://view.genial.ly/5e97620c27cb3a0e1088f5f8/presentation-pracarolnika?fbclid=IwAR3iI08VpVArpqgIBE_ns65mUPHIyRnaHpYgOaYVJpCbBf1yOLAw9vl0080