Drodzy Rodzice!

Tematem tego tygodnia będą zwierzęta. Poznamy ich nazwy, wygląd, środowisko życia i sposób zachowania poprzez różne zabawy: ruchowe, paluszkowe, rysowanie, rozwiązywanie zagadek, wyścigi zwierząt, grę memory, robienie żmii z rolek po papierze toaletowym. Będziemy śpiewać piosenki o zwierzętach i czytać opowiadania o nich, np. fragment opowiadania Zofii Staneckiej „Basia i wyprawa do lasu”. Przypomnimy sobie, jakie zwierzęta żyją w Polsce na wolności (niedźwiedź, żmija, wilk, dzik, sarna, łoś, bielik) i co oznacza pojęcie dzikiego zwierzęcia, będziemy mówić też o mieszkańcach lasu. Poszukamy podobieństw i różnic pomiędzy omawianymi zwierzętami. Dzieci zrobią „trąbofony” i będą na nich grać, będą też starać się naśladować odgłosy wydawane przez różne zwierzęta (lwa, bociana, kozę, wilka, małpę, słonia, wróbla, sowę, osła). Dzieci poznają proste zasady bezpieczeństwa w kontaktach ze zwierzętami spotkanymi w lesie (nie podchodź, nie dotykaj, nie uciekaj) oraz dowiedzą się, że w lesie należy zachowywać się cicho, bo jest on mieszkaniem różnych stworzeń, między innymi lisów, niedźwiedzi, saren, rysiów, dzików, żmij, sów, wilków, dzięciołów, borsuków.

Wycieczki do lasu czy do zoo mogą być okazją do obserwowania zwierząt. W ogrodzie zoologicznym można nie tylko na nie patrzeć, ale również czytać ciekawe informacje na ich temat umieszczone przy wybiegach, poszukiwać zwierząt pochodzących z określonych krajów czy takich o dziwnych kształtach lub nazwach. W lesie podglądanie zwierząt może się wydawać trudniejsze, bo zobaczenie sarny czy dzika wymaga zachowania bezwzględnej ciszy, a i tak nie zawsze się udaje. O wiele łatwiej jest obserwować mniejsze zwierzęta: wiewiórki, ptaki czy nawet owady. Dzięcioł stukający dziobem w drzewo, mrówki budujące mrowisko czy żuk gnojowy transportujący kulkę odchodów może bardzo zainteresować dziecko. Zimą może uda się znaleźć tropy różnych zwierząt. Można też szukać roślin, pierwszych kwiatów wiosną, owoców latem, grzybów jesienią. W czasie pobytu na łonie natury warto przypomnieć synowi lub córce, że nie należy śmiecić ani krzyczeć – jest to miejsce, w którym ludzie są gośćmi i powinni zachowywać się właściwie. Poza obserwacją przyrody do wycieczek po lesie można zachęcić dziecko zdobywaniem odznak Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego przeznaczonego specjalnie dla dzieci: Siedmiomilowe Buty i Dziecięca Odznaka Turystyczna. Po spełnieniu podanych w regulaminie wymogów można kupić odznakę i nosić ją, np. na plecaku przeznaczonym do wędrówek.

 

  1. Posłuchajcie tekstu piosenki, przeczytanego przez mamę lub tatę, na podstawie wiersza Jana Brzechwy „Zoo”. Zaśpiewajcie ją wspólnie z rodziną


Miś 

Proszę państwa, oto miś.

Miś jest bardzo grzeczny dziś.

Chętnie państwu łapę poda.

Nie chce podać? A to szkoda.

 

Lis 

Rudy ojciec, rudy dziadek,

rudy ogon to mój spadek.

A ja jestem rudy lis.

Ruszaj stąd, bo będę gryzł.


 

Dzik 

Dzik jest dziki, dzik jest zły,

dzik ma bardzo ostre kły.

Kto spotyka w lesie dzika,

ten na drzewo zaraz zmyka.


 

Żubr 

Pozwólcie przedstawić sobie:

pan żubr we własnej osobie.

No, pokaż się, żubrze.

Zróbże minę uprzejmą, żubrze.


 

Małpy 

Małpy skaczą niedościgle,

małpy robią małpie figle.

Niech pan spojrzy na pawiana,

co za małpa, proszę pana!


 

Coś

Bardzo trudno mi jest orzec

czy to ptak czy nosorożec…


Piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=fP-IzXYLfb0&t=88s.

  1. Pobawcie się w zabawę ruchową z elementem równowagi „Czy umiesz tak jak ja?” – zaproście do zabawy rodziców, rodzeństwo. Jedna osoba pokazuje jakiś ruch, reszta naśladuje.

  2. Posłuchajcie jakie dzikie zwierzęta żyją w Polsce i czym się charakteryzują. Rodzice mogą skorzystać z poniższych informacji oraz pokazać dzieciom zdjęcia tych zwierząt (wykorzystując np. internet, encyklopedie).

 

Pobawcie się w naśladowanie tych zwierząt i wydawanych przez nie odgłosów oraz odgadywanie o jakie zwierzę chodziło.

 

  1. Wykonajcie kartę pracy nr 43. Przed wykonaniem karty rodzic rozmawia z dzieckiem na temat tego, jak poruszają się różne zwierzęta (pełzają, latają, biegają na czterech nogach).

  2. Wykonajcie z pomocą rodzica trąbofony z rolki po ręczniku papierowym i balona.

Dzieci odcinają fragment balonu nożyczkami i próbują naciągnąć na otwór rolki. Rodzic pomaga w konstruowani instrumentu. Dzieci grają na instrumencie, dmuchając w niezaklejony balonem koniec rolki.

 

  1. Pobawcie się przy piosence „Misie A, Misia B”.

Trąf, trąf, misia bela Dzieci uderzają cztery razy piąstkami o siebie, pionowo jedna o drugą

Misia kasia Przykucają i otwartymi dłońmi uderzają raz o podłogę.

Kąfacela Wykonują dwa podskoki.

Misia A Obracają się wokół swojej osi w lewo i klaszczą w dłonie na „a”.

Misia Be Obracają się wokół swojej osi w prawo i klaszczą w dłonie na „be”.

Misia kasia Przykucają i otwartymi dłońmi uderzają o podłogę.

               Kąface Wykonują trzy podskoki.
 

Piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=wwWpSVYLe1w

 

  1. Nauczcie się z pomocą rodziców piosenki „Zoo” na podstawie wiersza J. Brzechwy. Rodzice omawiają z dziećmi treść piosenki. Rodzic zadaje pytania:

- Co znajduje się w zoo?

- Co robią małpy, lis, żubr, dzik, niedźwiedź?

- Jakie jeszcze zwierzęta można spotkać w zoo?


 

  1. Posłuchajcie utworu Fryderyka Chopina „Preludium deszczowe”. Dłońmi naśladujcie padający deszcz (poruszajcie palcami w rytm muzyki).

 

https://www.youtube.com/watch?v=SoteyAXuEKY

 

  1. Mój zwierzak” – narysujcie zwierzę z wyobraźni.

Wyobraźcie sobie, że podczas leśnej wycieczki odkryliście zwierzę, którego nikt jeszcze nie widział. Do jakiego zwierzęcia byłoby podobne? Jakie miałoby kolory? Dzieci rysują zwierzę.
 

  1. Co to za zwierzę?” – rozwiążcie zagadki:

Kolorowych piór ma w bród.

A między oczami wielki dziób.

Ten głośny skrzek do jej zasługa,

Bo to jest głośna… (papuga)


 

Do konia trochę podobna

Tak samo rży, gdy jest głodna.

Czarne pasy ma tam, gdzie są żebra,

Bo to jest wesoła… (zebra)


 

Szary, duże uszy i trąba,

Taki ma wygląd, że bomba!

Wielki jest jak cała jabłoń,

Bo to jest szary… (słoń)


 

Jestem duży i wesoły,

Pływam w wodzie całkiem goły.

Błoto? Co mi tam!

Ja jestem szary… (hipopotam)
 

  1. Wykonajcie kartę pracy nr 44. Rodzic czyta polecenie dziecku.

  2. Kto mieszka w lesie?” – rozmowa na temat zwierząt mieszkających w polskich lasach na podstawie doświadczeń dzieci. Rodzic może podrukować obrazki zwierząt po dwie sztuki każdego i zagrać z dzieckiem w popularną grę Memory.

 

  1. Wykonanie pracy „Żmija” z wykorzystaniem karty z wyprawki W54 i rolki po papierze toaletowym. Żmija posłuży do zabawy.

 

  1. Ulepcie z plasteliny dzikie zwierzęta.

 

  1. Kto tak hałasuje?” – rozmowa na temat zwierząt mieszkających w lesie oraz niebezpieczeństw z tym związanych na podstawie doświadczeń dzieci i fragmentów opowiadania Zofii Staneckiej „Basia i wyprawa do lasu”.

 

(…)

Chrup, chrup! – pod stopami zachrzęściły im szyszki.

- Zaraz poszukamy twoim kuzynów – szepnęła Basia do siedzącego w koszu Miśka Zdziśka.

- Coś Ty! W tym lesie nie ma niedźwiedzi – powiedział Janek, ale na wszelki wypadek obejrzał się za siebie.

- A wilki? – Basia przysunęła się do niego trochę bliżej. – Myślisz, że tu są wilki?

- Nie wiem. Antek mówił, że jak był w górach, to słyszał wycie, ale wcale się nie bał. Nic a nic. – Janek umilkł i w ciszy, jaka zapadła, Basia usłyszała bicie własnego serca. Łup, łup! – waliło jak oszalałe. Po chwili oprócz niego usłyszała coś jeszcze. Szum wiatru w gałęziach, trzask pękających gałązek i szelest opadających na ziemie liści. I jeszcze ptaki. Titit, tirit! – zaświergotało nad ich głowami. Tju, tju, tju! – echo rozniosło czyjeś śpiewane nawoływanie.

A gdzieś dalej w lesie rozległ się rytmiczny stukot: łup, łup, łup! Łup, łup, łup!

- Słyszycie dzięcioła? – spytała Mama, która nadeszła nie wiadomo kiedy ścieżką od strony parkingu. Basia aż podskoczyła na dźwięk jej głosu. – Jest tam. – Mama wskazała między drzewa. Wysoko na suchej sośnie siedział biało-czarny ptak z czerwonym łebkiem i walił w pień dziobem.

- Po co on to robi? Nie boli go od tego głowa? – wyszeptała Basia.

Mówiła półgłosem, bo bała się, że dzięcioł odfrunie, jeśli zapyta zbyt głośno.

- Wyławia robale - wyjaśnił też szeptem Janek.

- Nie robale, tylko owady – poprawiła go Mama. (…)


 

Rodzic zadaje pytania:

- Jakie zwierzęta spotkała w lesie Basia?

- Jakie zwierzęta wy spotkaliście, gdy byliście w lesie?

- Jak się wtedy zachowywaliście?

- Pamiętajcie o odpowiednim zachowaniu w lesie, jest to bardzo ważne zarówno dla was jak i dla zwierząt tam mieszkających.


 

  1. Kto mieszka w lesie?” – wykonanie karty pracy nr 45.

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat zachowania bezpieczeństwa w kontaktach ze zwierzętami spotkanymi w lesie. Tłumaczy, jakie mogą być konsekwencje nieprzestrzegania takich zasad. Dziecko wykonuje kartę pracy – uzupełniania ilustracji naklejkami, rozmowa na temat sposobu zachowania się w kontaktach ze zwierzętami przedstawionymi na ilustracji.


 

  1. Pobawcie się w zabawę paluszkową - „Grzybki”.

 

W lesie grzyby sobie rosły.                            Dłoń zaciśnięta w pięść

Nagle wszystkie się podniosły.                              Dłoń otwarta

Ujrzały zająca.

Wszystkie się schowały.                                Dłoń zaciśnięta w pięść

Tylko nie ten mały.                                        Mały palec wyprostowany, reszta zaciśnięta w pięść

Przyszedł zając, ugryzł go.                              Mały palec wyprostowany, reszta zaciśnięta w pięść,

                                                                                            druga dłoń szczypie mały palec

Wszystkie grzyby mówią, sio!                                Machanie dłonią.


 

 
J. Angielski:

Utrwalamy słownictwo- liczebniki, kolory, czynności

piosenka: Numbers Song Let's Count 1-10 New Version https://www.youtube.com/watch?v=85M1yxIcHpw

Czyli zabawa najprostsza z możliwych.  Dzieci rzucają po kolei, a ich zadaniem jest policzyć liczbę oczek, która wypadła. 

Liczba oczek odpowiada określonej czynności:

Stand up

Turn around

Put your hands up

Put your hands down

Stamp your feet

Clap your hands

Jump up high

Three, two, one, zero

Bajki czytane przez lektorów oraz ilustrowane:
https://www.storylineonline.net/