Dzień dobry miłe ,,Motylki’’
Drodzy Rodzice!
W tym tygodniu będziemy rozmawiać o lecie. Lato to pora roku, która rozpoczyna się 21 czerwca, a kończy się 23 września. Charakteryzuje się najwyższymi temperaturami w roku. W tym czasie rozkwita najwięcej roślin, dla zwierząt to czas wydawania potomstwa, a dla ludzi czas odpoczynku.
Zachęcamy do wyjścia do pobliskiego parku, lasu, aby zaobserwować barwy w przyrodzie, poznać nazwy kwiatów i innych roślin, porozmawiać na temat zmian w przyrodzie związanych z aktualną porą roku.
Przeczytajcie wspólnie zagadki o lecie, możecie namalować obrazek, na którym znajdzie się kilka ich rozwiązań:
Zagadki dla dzieci - Lato
W kubeczku czy na patyku, wszyscy je lubimy.
Miło latem na języku, poczuć małą porcję zimy. ( lody)
Nad rzeką lub nad morzem, przez letnie miesiące,
chroni naszą głowę, przed gorącym słońcem. ( czapka)
W tubce lub butelce, biały i pachnący.
Trzeba się nim posmarować, wychodząc na słońce. ( krem do opalania)
Zbierane na plaży, brązowe kamyki.
Pięknie zdobią nam pierścionki albo naszyjniki. ( bursztyny)
Kiedy lato spędzasz w mieście, chcesz poszaleć w wodzie czasem.
Poproś mamę, tatę, siostrę, żeby wzięli cię na ... ( basen)
Mały domek z materiału, w nim poduszki oraz koce.
Można smacznie w nim przespać letnie ciepłe noce. ( namiot)
Gdy do ucha ją przyłożę, morza szum powróci do mnie.
W tej skorupce, małe morze, lato może nam przypomnieć. ( muszelka)
Liliowe kuleczki na zielonym krzaczku,
by je znależć trzeba pójść do lasu. ( jagody)
Polane śmietaną, cukrem posypane,
smakują wybornie, w słoneczny poranek. ( truskawki)
Kolorowa kula, trzeba ją nadmuchać,
by przez całe lato, turlać ją i rzucać. ( piłka)
Latem jest ich dużo, a gdy zaczną latać,
siadają na rękach i trzeba się drapać. ( komary)
Włóż do niego wszystkie rzeczy: sok, kanapkę i czapeczkę.
Potem załóż go na plecy i na letnią idż wycieczkę. ( plecak)
Nauka piosenki ,,Lato, lato’’
Lato, lato, lato czeka
Razem z latem czeka czeka rzeka
Razem z rzeką czeka las
A tam ciągle nie ma nas
Lato, lato, nie płacz czasem
Czekaj z rzeką , czekaj z lasem
W lesie schowaj dla nas chłodny cień
Przyjedziemy lada dzień
Już za parę dni, za dni parę
Weżmiesz plecak swój i gitarę
Pożegnania kilka słów
Pitagoras bądżcie zdrów
Do widzenia wam canto, cantare
Lato, lato, mieszka w drzewach
Lato, lato, w ptakach śpiewa
Słońcu każe odkryć twarz
Lato, lato...
https://www.youtube.com/watch?v=LOKhDmIsJ7Y
Praca z KP4.39a- poznanie znaczenia niektórych przysłów i związków frazeologicznych. R. odczytuje zdania: 1. Mieć dwie lewe ręce; 2. Mieć muchy w nosie; 3. Siedzieć jak na szpilkach; 4. Spać jak kamień. Dz. wpisuje obok obrazków numery właściwych zdań, następnie odczytuje zdania z poznanych liter, wpisuje nr obrazka, który ilustruje dane zdanie. Na koniec ilustrują przysłowie ,,Myśleć o niebieskich migdałach’’.
Burza - zagadka, R. zaprasza do wysłuchania zagadki M. Przewożniaka.
Co się dzieje tam u góry?
Wielką wojnę toczą chmury?
I strzelają i błyskają?
Co się tam na górze dzieje?
Że się nam na głowę leje?
Od błyskawic niebo trzeszczy,
A tam w butach chlupie deszczyk.
Ciemne niebo, dudni, świeci...
Co się dzieje tam na górze?
Wiedzą to na pewno dzieci:
Oglądamy grożną ...(burzę)
Po przeczytaniu zagadki R. prosi dz. aby nazwało dzwięki, które w niej opisano. Następnie prowadzi rozmowę: Jak należy zachować się w czasie burzy? R. podsumowuje zdobyte informacje.
Podczas burzy:
- należy unikać wysokich obiektów;
- nie wolno przebywać w wodzie ani na odkrytym terenie, chować się pod drzewami;
- należy unikać metalowych przedmiotów i nie przebywać w ich pobliżu;
- nie wolno rozmawiać przez telefon komórkowy.
Pogoda - wysłuchanie opowiadania B. Formy i rozmowa na temat jego treści.
Adaś ciągle spogląda w okno. Dzisiaj z grupą przedszkolaków jedzie na wycieczkę. Ale co z tą pogodą? Czy wycieczka się uda? Mają jechać bryczką i grać w piłkę.
- Mamusiu, nie widać słońca, po niebie płyną ciemne chmury - chłopiec ze smutkiem spogląda w okno.
- Może zabiorę grubszą kurtkę, a może wyciągnę z plecaka krótkie spodnie, pewnie ich nie założę - coraz bardziej denerwuje się Adaś.
- Nie martw się, popatrz, termometr wskazuje wysoką temperaturę - tłumaczy mama.
- Jest ciepło, chociaż trochę parno. Włączymy telewizor i zaraz dowiemy się, jaka będzie pogoda - na ekranie pojawiła się mapa Polski.
- Mieszkamy tutaj, gdzie widać słońce zza chmur - tłumaczy Adasiowi mama. -
- Wprawdzie widać czasami padający deszcz, jednak to tylko przelotne opady.
Adaś wpatruje się w mapę Polski.
- Trochę podobna do naszego kalendarza pogody. Codziennie wspólnie z panią zaznaczamy na nim pogodę, jaką zaobserwowaliśmy w drodze do przedszkola. Wybieramy chmurki, krople deszczu, ugięte na wietrze drzewa.
Zegar wybija ósmą godzinę.
- Na nas już czas - mama z Adasiem idą do przedszkola.
- Będzie wspaniale, zobaczysz. Przebierz się w krótkie spodenki, jest coraz cieplej.
Pogoda dopisała. Chociaż było pochmurno, nie spadła ani jedna kropla deszczu. Był spacer nad jezioro, przejazd bryczką i oczywiście gra w piłkę. Dzieci wróciły bardzo zadowolone, chociaż trochę zmęczone.
R. zadaje pytania: Gdzie wybierał się Adaś? Dlaczego chłopiec był zmartwiony?Jaką pogodę wskazywała prognoza w telewizji? Jaka pogoda była na wycieczce?
Zjawiska atmosferyczne - R. rozmawia z dz. o zjawiskach atmosferycznych charakterystycznych dla poszczególnych pór roku. Pyta: Czym różni się lato od innych pór roku? Co dzieci robią w lecie, jaki to dla nich czas?R. rysuje i prezentuje piktogramy zjawisk kojarzących się z latem: słonko, wiatr, upał, piorun, ulewa. Dziecko dopasowuje nazwy do poszczególnych ilustracji. Następnie układa nazwy z liter ALFABETU, rozpoznaje i nazywa spółgłoski i samogłoski.
Paluszkowy twister- zabawa z wykorzystaniem KZ 80-81.Dzieci postępując zgodnie z instrukcją obrazkową z W65 tworzą własną grę i rozgrywają ją w parach - pstrykają palcem w strzałkę, ustawiają określony palec na polu we wskazanym kolorze.
Gorąco pozdrawiamy Nasze ,,Motylki’’ i życzymy Państwu i dzieciom dużo zdrówka.