WITAMY SERDECZNIE MOTYLKI !
DRODZY RODZICE !
W tym tygodniu będziemy rozmawiać z dziećmi o muzyce. Dzieci będą uczestniczyły w zabawach dzwiękowych, poznają różne rodzaje ekspresji muzycznej oraz utrwalą nazwy instrumentów muzycznych.
Będą rozwijały swoje umiejętności matematyczne, klasyfikując przedmioty i definiując podobieństwa i różnice między nimi.
Dzieci nauczą się rozpoznawać literę h, H, pisać ją po śladzie i samodzielnie.
JAK MOGĄ PAŃSTWO W CODZIENNYCH AKTYWNOŚCIACH
WESPRZEĆ SWOJE DZIECKO?
Warto razem z dziećmi podejmować wiele aktywności muzycznych: śpiewanie, konstruowanie instrumentów, układnie i odtwarzanie muzycznych rytmów, słuchanie różnego rodzaju muzyki itp.
Pomoże to dzieciom rozwinąć słuch muzyczny, a to z kolei wesprze je w nauce czytania i pisania. Warto również rozmawiać z dzieckiem o tym, w jaki sposób dbać o słuch, oraz jakie są konsekwencje przebywania w hałasie.
Co to? Kto to? - rozwiązywanie zagadek wprowadzających w temat tygodnia.
Może być dęty, może być i strunowy
ważne, aby był do gry gotowy.
Piękne dzwięki nam wygrywa,
z nim piękna muzyka jest możliwa. ( instrument muzyczny)
Jest to zespół niemały,
mogą w nim być skrzypce, a nawet organy.
Gdy wszyscy zaczynają grać,
to aż publiczność chce z foteli wstać. (orkiestra)
Zna go każde w przedszkolu dziecko,
zawsze stoi przed orkiestrą
i porusza drewnianą pałeczką. (dyrygent)
Dyrygenta wszyscy się słuchają,
tylko na nią patrzeć mają.
dzięki tej drewnianej pałeczce
wszystko uda się w każdej pioseneczce. (batuta)
Układam sylaby - zabawa językowa z wykorzystaniem Alfabetu. R. prosi dziecko o wyjęcie liter H,h oraz samogłosek (o, a, i, u, e, y) i zaprasza do zabawy. R mówi różne słowa, które rozpoczynają się głoską h. Dziecko układa pierwszą sylabę, którą usłyszy w tych słowach. Przykładowe słowa: hamak, Helena, hipopotam, haki, huragan, huba, hiacynt, itp.
Hałasowanie - (G. Kasdepke) słuchanie opowiadania i rozmowa nt. jego treści.
Kuba i Buba musieli przyznać, że, pan Waldemar, przyjaciel babci Joasi, to rzeczywiście bardzo kulturalny pan. Do tego stopnia, że czasami wręcz wstydził się chodzić z naszymi sympatycznymi blizniakami po mieście - i to tylko dlatego, że dajmy na to, naszła je ochota pobić się lub powyzywać. Aż któregoś razu pan Waldemar narobił Kubie i Bubie wstydu - i to w muzeum!
- Jak tam w szkole?! - ryknął, gdy już spotkali się przed kasą muzeum.
Kuba i Buba aż podskoczyli z wrażenia. Babcia Joasia przygryzła wargi i dyskretnie rozejrzała się dookoła. Pani bileterka, ogłuszona doniosłym głosem pana Waldemara, przytkała sobie właśnie ucho.
- Nadal macie najwięcej uwag w całej klasie?!..- ryczał pan Waldemar. - Nie martwcie się, za moich czasów kazano klęczeć na grochu!...Może dlatego mam teraz takie powykręcane kolana!...
Pani bileterka pospiesznie skręcała kulki z papieru - najwyrażniej zamierzała wepchnąć je sobie w uszy.
Dlaczego pan Waldemar tak hałasuje? - szepnął Kuba, zerkając ze zdziwieniem na babcię Joasię. - Zawsze był taki kulturalny...
- Chyba wyczerpały się baterie w jego aparacie słuchowym - westchnęła zarumieniona babcia.
- To pan Waldemar jest kulturalny na baterie? - osłupiała Buba.
Ale babcia nie zdążyła nic odpowiedzieć, bo pan Waldemar podszedł właśnie do kasy - no i trzeba było zająć się zemdloną bileterką.
R. prowadzi rozmowę z dzieckiem: Dokąd wybrali się Kuba i Buba? Kto im towarzyszył?Dlaczego pan Waldemar tak głośno mówił? Czy to jest kulturalne zachowanie, gdy mówimy bardzo głośno w publicznych miejscach? Dlaczego?
Robimy własny instrument - wykonanie gitary z pudełka po chusteczkach higienicznych. Instrukcja wykonania gitary:
https://ekodziecko.com/zabawkowa-gitara
Dyrygent - dziecko otrzymuje np. drewnianą łyżkę i przy utworze Bolero Maurido Ravela; dyryguje wczuwając się w rolę dyrygenta.
https://www.youtube.com/watch?v=Q4wb11w0ZHQ
Oglądanie i słuchanie dzwięków różnych instrumentów:
https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo
Przesyłamy gorące uściski naszym Motylkom.