Drodzy Rodzice!

W związku z Dniem Dziecka w tym tygodniu rozmawiamy o dzieciach. Zastanawiamy się, jakie są ich prawa i obowiązki oraz co oznaczają te pojęcia i dlaczego są ważne. Przedszkolaki dostaną list od Josepha – kolegi z Ugandy (postać chłopca jest autentyczna, a zawarte w liście informacje – prawdziwe). Z listu dowiedzą się, jak wygląda dzień w jego kraju, dostaną różne zadania do wykonania oraz poznają afrykańskie opowiadanie o rybaku i białym człowieku. Wymyślą, z czego można zrobić zabawki. Takie aktywności wspomagają rozwój kreatywności i uświadamiają, jak wiele można stworzyć samodzielnie, dlatego dobrze jest proponować je również w domu. Można co jakiś czas schować wszystkie zabawki, a zamiast tego bawić się kartonami, butelkami plastikowymi czy tkaninami; być może dziecko zainteresuje się, np. szyciem czy modelarstwem.

Każdy narysuje jedną lubianą przez siebie, wykonywaną codziennie czynność. Spróbujemy też mówić Dzień dobry w różnych językach. Te zajęcia mają na celu uświadomienie dzieciom różnorodności kulturowej na świecie. Jeśli Waszemu synowi lub córce spodoba się poznawanie słów w obcych językach, można to kontynuować w domu, ucząc elementów znanego języka lub znajdując wyrazy w internecie. Nauka liczenia do dziesięciu czy wymawianie podstawowych zwrotów w językach obcych może wpływać pozytywnie na rozwój: wzbudza ciekawość świata (warto zachęcić dziecko do pytań o dany kraj), wspomaga rozwój pamięci, być może sprawi, że nauka języków będzie się dziecku kojarzyć z przyjemnym zajęciem, a nie ze żmudnym zapamiętywaniem słówek.

Przedszkolaki będą ćwiczyły właściwe zachowanie podczas wizyt u kolegów i koleżanek, dowiedzą się, co należy robić, będąc gościem, a co – będąc gospodarzem. Warto zapraszać do domu inne dzieci, ucząc dziecko utrzymywać kontaktów społecznych, gościnności, grzecznego zachowania i szukania kompromisów. Jeśli Wasze dziecko jest na to gotowe, można mu pozwolić na sypianie od czasu do czasu u kuzynów czy dziadków. Dzięki temu będzie się uczyć samodzielności i umacniać więzy z krewnymi.

W tym tygodniu przeczytamy razem wiersze „Prawa dziecka” Janusza Korczaka, „Kwoka” Jana Brzechwy (znanego dzieciom dzięki piosence z filmu „Akademia Pana Kleksa”) i „Baśni o ziemnych ludkach” (fragment opowiadania Juliana Ejsmonda). Tańczcie, śpiewajcie, bawcie się. Dzieci za pomocą świecy narysują swoje marzenia, a następnie pomalują kartki farbą, uczą się o nich opowiadać i słuchać uważnie wypowiedzi innych.


 

  1. Jakie sa moje prawa i obowiązki?” – posłuchajcie wiersza Janusza Korczaka „Prawa dziecka” i fragmentu opowiadania „Baśń o ziemnych ludkach” Juliana Ejsmonda. Na podstawie wysłuchanych tekstów i swoich doświadczeń, powiedz, do czego dzieci mają prawo.

Marcin Brykczyński – „O prawach dziecka”

Niech się wreszcie każdy dowie
I rozpowie w świecie całym,
Że dziecko to także człowiek,
Tyle, że jeszcze mały.
Dlatego ludzie uczeni,
Którym za to należą się brawa,
Chcąc wielu dzieci los odmienić,
Stworzyli dla Was mądre prawa.
Więc je na co dzień i od święta
Spróbujcie dobrze zapamiętać:

Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,
A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi
I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.

Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać,
I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.

Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami,
Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.

Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,
Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa,
A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.

Tak się tu w wiersze poukładały
Prawa dla dzieci na całym świecie,
Byście w potrzebie z nich korzystały
Najlepiej, jak umiecie.


 

 „Baśń o ziemnych ludkach
 
Ejsmond Julian

W głębi ziemi wśród korzeni
Żyją sobie ziemne ludki...
Ród to miły i wesoły,
I potężny, choć malutki...

Podczas Zimy, gdy na świecie
Srogie mrozy i wichury,
Ziemne ludki zamieszkują
Kretowiska, mysie dziury...

Ale skoro złote słonko
Promieniściej znów zaświeci
Matka-Ziemia budzi ze snu
Ukochane swoje dzieci.

Malcy biorą się do pracy,

Pełni szczęścia i wesela,

Jeden szczotką i grzebykiem

Czesze złote włoski trzmiela.

 

Drugi skrzydła chrabąszczowi

Myje gąbką, co ma siły.

Pieszczotliwie doń przemawia:

Chrabąszczyku, ty mój miły”.

 

Trzeci zasiadł do malarstwa:

Chwyta żuczki, chrząszcze, larwy

I odnawia na ich szatkach

Świeżą farbą zblakłe barwy.


 

Odpowiedz na pytania, zadane przez rodzica:

-Gdzie żyją ziemne ludki?

-Jakie są ich obowiązki?

-Kogo przypominają te ziemne ludki?

-Czy one żyją naprawdę?

-Jakie wy macie obowiązki w domu?

-Jakie są wasze obowiązki w przedszkolu?


 

  1. Wykonajcie „Przeplatankę” – wykorzystajcie kartę nr 53 z WYPRAWKI i sznurowadła.


 

  1. Posłuchajcie przywitań o różnych językach: angielskim, francuskim, niemieckim, hiszpańskim, norweskim, włoskim, hindi. Powtórzcie usłyszane powitania.


 

Np. https://www.youtube.com/watch?v=ClUEhHlBEMY


 

  1. Mój kolega z Afryki” – list od chłopca z Ugandy. Drodzy rodzice, napiszcie (lub wydrukujcie) list, włóżcie go do koperty, zaadresujcie, odczytajcie adresata i nadawcę; list jest zaadresowany do Waszego dziecka, Nadawca Joseph Lwevola (czyt. Lłewola), Afryka, Uganda. Przeczytajcie dziecku list i zadania dla niego.


 

Drodzy Przyjaciele!

Przesyłam Wam pozdrowienia z mojego rodzinnego kraju, z Ugandy. Mam na imię Joseph Lwevola, mam 9 lat. Moje imię nadała mi babcia. W moim kraju, w Ugandzie, ludzie mają po dwa imiona: jedno chrześcijańskie (ja mam Józef – Joseph), drugie – ugandyjskie. W moim liście są dla Was zadania do wykonania.

I zadanie – powiedzcie, jak macie na imię. Może macie po dwa imiona? Czy wiecie, kto Wam wybrał imię?

W mojej okolicy są pola kukurydzy i fasoli – gdy długo nie ma deszczu, wszyscy się martwią o plony. Mieszkam z rodziną w domu – lepiance krytej słomą, której dach często umacniamy kamieniami i cegłami od góry. Opiekuje się nami chory dziadek. Mam czworo rodzeństwa: Irenę, Tapenensi, Roberta, Fhionę. Lubię robić zabawki. Z drutu zrobiłem samochód i wózek. Z butelek i kory bananowca zrobiłem piłkę i skakankę.

II zadanie – podpowiedzcie mi, z czego jeszcze można robić zabawki?

Lubię też zajmować się zwierzętami i grać w piłkę nożną. Potrafię cały wolny dzień bawić się z kolegami na powietrzu. Z rodzeństwem często śpiewamy i przygotowujemy przedstawienia. Dużo pomagam dziadkowi: koszę wysoką trawę, karczuję krzewy, pomagam przy ścinaniu drzew i wyrywaniu ich z korzeniami oraz kopaniu. Pomagam w domu, w polu i przy zwierzętach – karmię kozy liśćmi sorgo. Pomagam też mieszkańcom mojej wioski w pracach w ogrodzie.

III zadanie – powiedzcie, w jaki sposób pomagacie innym.

Największym moim marzeniem było – móc się uczyć. Dzięki pomocy jednej z warszawskich szkół, z której dzieci zbierają pieniądze i wysyłają do moich opiekunów, już od roku mogę chodzić do szkoły.

IV zadanie – powiedzcie, jakie jest Wasze największe marzenie.

Czasem dziadek opowiada nam bajki i opowieści. Oto jedna z nich:

Usiądźcie wygodnie i posłuchajcie...


 

Rybak i muzungu

Nad Jeziorem Wiktorii w Ugandzie żył sobie pewien rybak. Miał on żonę, troje dzieci, malutką chatkę i bardzo dobrą wędkę. Codziennie rano szedł na brzeg jeziora i łowił ryby. Kiedy złowił już 10 sztuk, zabierał je na targ do znajomego sprzedawcy, sprzedawał, a pieniądze przeznaczał na jedzenie i ubranie dla swojej rodziny. Pieniądze wystarczały na zaspokojenie potrzeb całej rodziny. Praca ta zajmowała mu pół dnia. Resztę dnia spędzał, siedząc przed domem, patrząc na jezioro i rozmawiając z żoną, dziećmi i wszystkimi, którzy do niego przychodzili. Tak mijał dzień za dniem. Pewnego dnia zjawił się pewien muzungu – człowiek biały. Długo przyglądał się rybakowi, kiedy on łowił ryby. Następnego dnia, ten sam muzungu znów przyszedł na brzeg jeziora i przyglądał się rybakowi, aż w końcu podszedł do niego i powiedział:

Rybaku! Dlaczego łowisz tylko 10 ryb dziennie? Przecież możesz poświęcić więcej czasu i łowić więcej ryb!

Ależ dlaczego? – ze zdziwieniem zapytał rybak.

Kiedy złowisz więcej ryb i sprzedasz je, będziesz miał więcej pieniędzy. Jeśli będziesz miał więcej pieniędzy, będziesz mógł kupić sobie łódź i wypłynąć na jezioro, by łowić jeszcze więcej ryb – tłumaczył muzungu.

Dobrze, ale po co? – znów zapytał rybak.

Kiedy będziesz miał łódź i będziesz łowił więcej ryb, sprzedasz je i będziesz mógł sobie kupić łódź motorową, żeby móc wypływać daleko na jezioro, gdzie jest więcej ryb i łowić jeszcze więcej.

To prawda, – odrzekł rybak – ale czemuż miałbym to robić?

To proste! Będziesz łowił więcej, będziesz miał więcej pieniędzy. Będziesz mógł zbudować większy dom dla swojej rodziny, kupić samochód, kupić wiele innych rzeczy... – wyliczał muzungu.

Lecz po co mi to wszystko? – ze zdziwieniem zapytał rybak.

Jak to po co? By być bardziej szczęśliwym! – wykrzyknął muzungu.

Ale ja już jestem bardzo szczęśliwy! –powiedział rybak

V zadanie – jak zrozumieliście morał tej bajki? O czym mówi?

Na pewno już wiecie! Nam w Afryce do szczęścia potrzeba niewiele – nauka w szkole, zabawa z kolegami, rodzeństwem, opowieści dziadka.

Mój dzień w Afryce wygląda tak: w dniu, w którym idę do szkoły, dziadek budzi mnie o 7.00 rano. Myję się, wkładam mundurek szkolny i czasem jem śniadanie – porycz (jest to ugotowana mąka kukurydziana z wodą i z cukrem), który bardzo lubię.

VI zadanie – powiedzcie, co wy jecie na śniadanie w domu.

Przed wyjściem do szkoły karmię zwierzęta. Do szkoły idę pół godziny piaszczystą drogą. W szkole jem obiad: poszo, czyli gęstą papkę z gotowanej mąki kukurydzianej, czasem polanej ostrym sosem.

VI zadanie – powiedzcie, co lubicie najbardziej jeść na obiad.

Po lekcjach gramy z kolegami w piłkę nożną lub bawimy się w grę „sula katambala – tomuli lamu lala”.

Zabawa wygląda tak: siedzimy w kręgu. Wybrana osoba chodzi z jakimś przedmiotem w ręku na zewnątrz koła i mówi pierwszą część tekstu: sula katambala. Wszyscy jej odpowiadają: tomuli lamu lala. W pewnym momencie ta osoba podkłada komuś przedmiot za plecami. Dzieci oglądają się za siebie i sprawdzają, czy za nimi nie ma tego przedmiotu. Ten, kto znajdzie przedmiot , bierze go do ręki i goni podkładającego przez jedno okrążenie. Podkładający biegnie na zwolnione miejsce. Teraz osoba, która złapała przedmiot, podkłada go innym. Jeśli ktoś kogoś złapie, to osoba złapana siedzi na środku, dopóki ktoś inny nie zostanie złapany. Wtedy następuje zamiana. Dowiedziałem się, że wy bawicie się w podobną grę, Chodzi lisek koło drogi. A teraz pobawcie się tak jak w Afryce.

Po powrocie ze szkoły pomagam w domu i w polu. Na kolację jemy banany, smażony plantan – podobny do bananów, potrawy z batatów (słodkich ziemniaków) i prosa, kukurydzę lub placki z sorgo.

VII zadanie – powiedzcie, co jecie na kolację.

Gdy idę spać i jest mi zimno, przykrywam się kocem lub kurtką. Czuję się bardzo dobrze. Zawsze oglądam zdjęcia uczniów szkoły, która się mną zaopiekowała. Wtedy czuję się szczęśliwy!

Niech Was Bóg błogosławi!

Joseph


 


 

  1. Mój dzień w Polsce” – porozmawiajcie z rodzicami o tym, co wykonujecie codziennie, narysujcie jedną czynność. Rodzice i rodzeństwo również mogą narysować.


 

  1. Siedem życzeń” – sformułujcie życzenia dla Josepha i innych dzieci z Ugandy. Wyjaśnijcie powody, dla których wybraliście takie życzenia.


 


 

  1. Dzieci z różnych zakątków świata” – wykonajcie kartę pracy nr 41. Rodzice przeczytają Wam polecenie.


 

  1. Pobawcie się w zabawę afrykańskich dzieci „Simama ka”


 

Tekst afrykańskiej rymowanki: Simama ka, simama ka, ruka ruka ruka, simama ka, tembeja kimbija, tembeja kimbija, ruka ruka ruka simama ka.


 

Ruchy dzieci: Simama – kucają, ka – wstają, ruka – klaszczą lub tupią, tembeja kimbija – obchodzą krzesło dookoła lub obracają się wokół własnej osi. Bawią się dwa razy. Za drugim razem śpiewają i poruszają się dużo szybciej.


 


 

  1. Jak się zachować, gdy do kogoś przychodzimy i gdy kogoś zapraszamy?” – porozmawiajcie z dziećmi na temat zasad dobrego wychowania na podstawie doświadczeń dzieci i przeczytanego wiersza Jana Brzechwy „Kwoka”.


 

Kwoka
Jan Brzechwa

Proszę pana, pewna kwoka
Traktowała świat z wysoka
I mówiła z przekonaniem:
„Grunt to dobre wychowanie!”

Zaprosiła raz więc gości,
By nauczyć ich grzeczności.


 

Osioł pierwszy wszedł, lecz przy tym
W progu garnek stłukł kopytem.
Kwoka wielki krzyk podniosła:
„Widział kto takiego osła?!”

Przyszła krowa. Tuż za progiem
Zbiła szybę lewym rogiem.
Kwoka, gniewna i surowa,
Zawołała: „A to krowa!”

Przyszła świnia prosto z błota.
Kwoka złości się i miota:
„Co też pani tu wyczynia?
Tak nabłocić! A to świnia!”


 

Przyszedł baran. Chciał na grzędzie
Siąść cichutko w drugim rzędzie,
Grzęda pękła. Kwoka wściekła.
Coś o łbie baranim rzekła
I dodała: „Próżne słowa,
Takich nikt już nie wychowa,
Trudno… Wszyscy się wynoście!”
No i poszli sobie goście.

Czy ta kwoka, proszę pana,
Była dobrze wychowana?


 

Pobawcie się przy piosence: https://www.youtube.com/watch?v=W97etrfuJik.


 

Zadajcie dzieciom pytania:

-Dlaczego kwoka zaprosiła gości?

-Co zrobili: osioł, krowa, świnia, baran?

-Co zrobiła gospodyni- Kwoka?

-Jak należy się zachowywać, gdy zaprosi się gości?

-Jak należy się zachować, gdy idzie się do kogoś w gości?


 

  1. Grupa przyjaciół” – wykonajcie ludziki z rolek papieru toaletowego

Dzieci wykonują ludziki z rolek papieru toaletowego robią tułów, z papieru kolorowego – głowę, nogi i ręce, a z bibuły - włosy. Ludziki mogą służyć do zabawy.

  1. O czym marzysz?” – dzieci na kartce z bloku rysują świecą ilustrację przedstawiającą ich marzenie. Następnie zamalowują całą powierzchnię kartki farbą plakatową.


 

Porozmawiajcie z dziećmi o ich marzeniach:

-Niedawno rozmawialiśmy o chłopcu z Afryki – Josephie. Jakie było jego marzenie?

-Czy jego marzenie się spełniło?

-A jakie są twoje marzenia?

- Czy mogą się spełnić?

-Od czego to zależy?


 

  1. Zabawa z pokazywaniem „Misia A, Misia B”.


 

Pobawcie się przy piosence:

 

Trąf, trąf, misia bela Dzieci uderzają cztery razy piąstkami o siebie, pionowo jedna o drugą

Misia kasia Przykucają i otwartymi dłońmi uderzają raz o podłogę.

Kąfacela Wykonują dwa podskoki.

Misia A Obracają się wokół swojej osi w lewo i klaszczą w dłonie na „a”.

Misia Be Obracają się wokół swojej osi w prawo i klaszczą w dłonie na „be”.

Misia kasia Przykucają i otwartymi dłońmi uderzają o podłogę.

Kąface Wykonują trzy podskoki.

 

 


 

Piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=wwWpSVYLe1w


 

  1. Zajęcia o emocjach – cierpliwość, czekanie na swoją kolej podczas zabaw z innymi dziećmi. Posłuchaj wierszyka „Nauka cierpliwości”


 

Nauka cierpliwości” Dominika Niemiec


 

Gramy w planszówkę.

przesuwam pionek, raz i dwa.

Najpierw rzuć kostką ty,

potem znów rzucę ja.

Ty będziesz pierwsza mamo,

następnie się zamienimy,

a jeszcze chwilkę później

w coś innego się zabawimy.

Może weźmiemy kredę?

Będę rysować motyle.

Wezmę niebieską i żółtą,

ale dam ci ją za chwilę.

Bo przebywając w grupie,

to bardzo ważna sprawa,

trzeba być cierpliwym i się dzielić

– to nauka, nie tylko zabawa.


 


 

Odpowiedz na pytania rodzica:

-W co miały zamiar bawić się dzieci?

-Jakim trzeba być, gdy bawimy się z innymi dziećmi?

-Czy wy jesteście cierpliwi?

-Czy podczas zabaw potraficie dzielić się zabawkami z innymi dziećmi?

-Czy trudno jest poczekać na swoją kolej w zabawie?


 

  1. Wykonaj kartę pracy nr 42 „Klocki” – rodzic przeczyta Ci polecenie.


 

Z OKAZJ DNIA DZIECKA ŻYCZMY WAM KOCHANE KRASNALE: SNÓW KOLOROWYCH, ZABAW SZALONYCH, PRZYGÓD WSPANIAŁYCH, PRZYJACIÓŁ ODDANYCH, GÓRY SŁODKOŚCI I MNÓSTWA MIŁOŚCI! :)

 

 
J. Angielski

Bingo

Potrzebne będą: kartka, kredki ewentualnie naklejki.

To dobra metoda nauki słówek zarówno dla dzieci, które nie potrafią jeszcze czytać, jak i dla tych starszych.

Przygotowujemy plansze (najlepiej kilka): na czystej kartce rysujemy 16 kratek pogrupowanych na 4 czwórki (po jednej grupie w każdym rogu). Możemy grupy odróżnić od siebie np. kolorem kratek. W pola wrysowujemy (dla starszych dzieci wpisujemy) różne proste obrazki np.: las, oko, miś, klocek, piłka itd. Dajemy dziecku kartkę i mówimy na głos zdania: “It’s an eye” albo “It’s a ball”. Dziecko zakreśla obrazki odpowiadające opisowi. Gdy zakreśli wszystkie cztery obrazki w jednej grupie, powinno zawołać Bingo! (Plansza bingo do pobrania w wersji PDF https://dziecisawazne.pl/wp-content/uploads/2010/02/Bingo.pdf)