Drogie Krasnale!

 

W tym tygodniu będziemy rozmawiać o Polsce. Dowiecie się, jakie są polskie symbole narodowe oraz co to oznacza, że należy je szanować. Zrobicie małą flagę i godło, poznacie słowo patriota.

Nauczycie się wiersza Władysława Bełzy Katechizm polskiego dziecka i posłuchacie wiersza Budujemy mosty Zofii Bronikowskiej.

Poznacie informacje o Warszawie – stolicy Polski. Wysłuchacie legendy Wars i Sawa. Ulepicie też warszawską Syrenkę z plasteliny.

Dowiecie się również, co oznaczają kolory na mapie (niebieski – morze, rzeki i jeziora, zielony - niziny, brązowy – góry).

 

 

 

Drodzy Rodzice!

 

Porozmawiajcie ze swoimi dziećmi na temat okolic miejsca swojego zamieszkania. Zapytajcie dzieci, czym jest ojczyzna? (wszystko wokół nas), co dla nas jest „małą ojczyzną”? Pokażcie swojemu dziecku mapę Polski, opowiedzcie gdzie znajdują się góry, a gdzie jest morze. Pokażcie na mapie obszar, w którym znajduje się nasze przedszkole.

 

Zapytajcie dzieci dlaczego trzeba szanować flagę – poszukajcie odpowiedzi na pytanie na podstawie opowiadania Kotylion. (karta pracy poniżej).

 

Katechizm polskiego dziecka

 

- Kto Ty jesteś?

- Polak mały.

- Jaki znak Twój?

- Orzeł biały.

- Gdzie ty mieszkasz?

- Między swymi.

- W jakim kraju?

- W polskiej Ziemi

- Czym ta ziemia?

- Mą Ojczyzną.

- Czym zdobyta?

- Krwią i blizną.

- Czy ją kochasz?

- Kocham szczerze.

- A w co wierzysz?

- W Polskę wierzę.

 

Wars i Sawa

 

Gdy rybak wypłynął na połów, zobaczył w rzecze dziwną, wielką rybę. Z ciekawości podpłynął bliżej. To nie była ryba, ale syrena. Miała ciało pięknej dziewczyny i rybi ogon. Nazywała się Sawa. Wars zakochał się w syrenie, a ona w nim. Syrena nie chciała dłużej żyć w rzecze. W magiczny sposób ogon Sawy odmienił się w ludzkie nogi. Szczęśliwa para zamieszkała w chacie nad Wisłą. Pewnego razu zapukał do nich gość. To był książę Ziemomysł, który zgubił się na polowaniu. Wars i Sawa nie wiedzieli, jak ważna osoba do nich trafiła. Z dobroci przyjęli wędrowca pod dach, nakarmili i przenocowali. Książę wyznał potem, kim jest. Podziękował szczerze za pomoc i powiedział: „Ziemie te na zawsze Warszowe zostaną”. Warszawa zyskała więc swoją nazwę, by wszyscy pamiętali o dobrym sercu Warsa i Sawę.

 

Odpowiedzcie na pytania:

- Co zobaczył rybak, gdy wypłynął na połów?

- Co się okazało, gdy podpłynął bliżej?

- Jak wyglądała syrena?

- Jak miała na imię?

- Co się stało, gdy rybak i syrena zakochali się w sobie?

- Gdzie zamieszkała szczęśliwa para?

- Kto pewnego dnia zapukał do ich chaty?

- Wars i Sawa nie wiedzieli, że ten człowiek to książę. Jak go przyjęli?

- Jak odwdzięczył się książę gospodarzom?

- Od czego Warszawa uzyskała swą nazwę?

 

Wykonajcie Kartę Pracy str. 33.

 

Syrenka została symbolem Warszawy i znajduje się w herbie tego miasta. Poniżej obejrzyjcie ilustrację przedstawiającą herb Warszawy.

 

Drogie dzieci, wykonajcie z plasteliny pomnik Warszawskiej Syrenki. Ulepcie postument, postać kobiety z rybim ogonem, miecz, który dołączycie do uniesionej prawej ręki oraz tarczę, którą dokleicie do lewej ręki.

 

Spójrzcie na mapę – Karta Pracy str. 34. Niebieskimi liniami są zaznaczone rzeki: Wisła i Odra. W centralnej części kraju kolorem zielonym są zaznaczone niziny. Na północy – Morze Bałtyckie (na jaki kolor pomalujecie tę część?), a na nim statek. Na południu – góry (na jaki kolor pomalujecie tę część?). W jakiej miejscowości znajduje się wasze przedszkole? Zaznaczcie tę miejscowość na mapie. Pokolorujcie flagę.

 

Teraz weźcie klocki, posłuchacie wiersza i będziecie konstruować budowlę z klocków.

 

Budujemy mosty

 

- Masz już klocki?

- Mam!

- Usiądź sobie tam,

a ja tu – na wprost…

zbudujemy most!

 

Na tym pierwszym będą tory,

bo most będzie kolejowy…

A ten drugi most

wspaniały!

Auta będą tu jechały

i trwamwaje. I… co chcesz!

- A most trzeci?

- Będzie też!

Po tym trzecim, białym moście

przyjdą do nas lalki w goście…

Śliczne lalki – malowanki,

kolorowe wycinanki!

O… już idą!

Patrz…!

Więc się teraz pobaw z nami,

a jak będzie czas,

to dom lalkom zbudujemy,

dom piękny – jak nasz!

 

Odpowiedzcie na pytania:

- W co chciało bawić się to dziecko?

- Co będzie na pierwszym moście?

- Co będzie jeździło na drugim moście?

- Dla kogo będzie trzeci most?

- Co dziecko zaplanowało jeszcze zbudować?

 

Z wyprawki str. 47 lub zdjęcie poniżej, wytnijcie flagę. Przymocujcie do niej plastikową rurkę. Wytnijcie również godło.

 

 

 
Filmik do zajęć:
 
Piosenka:
 
J. Angielski:
 
Religia: