WITAMY SERDECZNIE MOTYLKI !

 

DRODZY RODZICE !

 

W tym tygodniu będziemy rozmawiać z dziećmi o emocjach i uczuciach. Dzieci będą próbowały identyfikować i nazywać uczucia i emocje towarzyszące im podczas różnych aktywności oraz odczytywać emocje rodzeństwa, rodziców. Utrwalą informacje dotyczące akceptacji wszystkich uczuć oraz radzenia sobie z tymi, które są dla nich trudne. Na podstawie opowiadania dzieci poznają znaczenie przysłowia ,,Prawdziwych przyjaciół poznaje się

w biedzie’’.

JAK MOGĄ PAŃSTWO W CODZIENNYCH AKTYWNOŚCIACH

WESPRZEĆ SWOJE DZIECKO ?

Podczas codziennych aktywności warto rozmawiać z dzieckiem o jego uczuciach i emocjach. Warto podkreślać, że wszystkie uczucia są potrzebne, ważne i dorośli odczuwają je podobnie. Należy wskazywać dziecku takie możliwości złagodzenia napięcia podczas odczuwania trudnych emocji, które są akceptowane społecznie. Można wspierać się literaturą dla dzieci, filmami, bajkami itp. Podczas słuchania opowiadania czy oglądania bajek warto pytać dziecko: Co bohater czuje w tej chwili ? Dlaczego ? Pozwoli to wesprzeć rozwój emocjonalny dzieci. Warto również pamiętać o tym, że nasze dzieci uczą się przede wszystkim przez naśladowanie wzorców. Warto poprzez odpowiednie reagowanie w trudnych sytuacjach być takim wzorem dla swojego dziecka.

 

Wrażenia i uczucia - słuchanie opowiadania i rozmowa na jego temat. Dziecko odpowiada na pytania: Jakie zdarzenie wywołało rozmowę o uczuciach ? W jaki sposób wujek Alfred pokazał dzieciom, że najbardziej boimy się tego, czego nie znamy ? Czy miał rację ? Jak babcia i wujek Alfred pokazali dzieciom, co zrobić, gdy nie wiemy, jak czują się osoby, z którymi przebywamy ? Jak wyglądają osoby wesołe? Jaki wyraz twarzy najczęściej mają osoby smutne ?

 

,, Nastroje z opowiadania ’’ - praca plastyczna malowana farbami. R. czyta dziecku fragmenty opowiadania ,,Wrażenia i uczucia’’ opowiadające o tym, jak wyglądali babcia i wujek po specjalnej charakteryzacji. Zadaniem dziecka jest odtworzenie wizerunku smutnej i wesołej osoby w swojej pracy.

 

Słuchanie utworu i rozmowa na temat jego treści.

Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie ( fragment )

Renata Piątkowska

- No Łukasz, co z tobą ? - Babcia podeszła do wnuczka, który zwinął się w kłębek na kanapie i pogłaskała go po głowie.

- Babciu, przecież ty wiesz, że ja nauczyłem się tego wiersza. Umiałem go! Jeszcze wczoraj mówiłem go z pamięci bez jednego błędu!

- To prawda - przyznała babcia.

- No widzisz. A na występie, gdy przyszła moja kolej, wszystko zepsułem. Początkowo szło mi nawet dobrze. Gdy powiedziałem jedną linijkę, zaraz wiedziałem, jak zaczyna się następna. Aż doszedłem do miejsca, w którym Słoń Trąbalski pozapominał imiona swoich dzieci, żony a nawet własne. Wybrał się więc do doktora, adwokata, szewca i rejenta, lecz nie pamiętał, o co mu chodzi. Powiedziałem słowa: ,,Dobrze wiedziałem, lecz zapomniałem, może kto z panów wie, czego chciałem?’’.

I tu koniec. Nie wiedziałem, co dalej. Nie mogłem sobie przypomnieć, jak zaczyna się następna zwrotka. Zapomnialem, jak się nazywam. W głowie miałem pustkę. - Widać było, że Łukasz bardzo przeżywa swój nieudany występ.

- Wiem, że nauczyłeś się tego wiersza, ale dopadła cię trema. To się zdarza nawet prawdziwym aktorom na scenie - pocieszała babcia.

- Nie wyszło mi z tym wierszem, ale największą przykrość zrobił mi Witek - rozżalił się Łukasz.

- A co on ma z tym wspólnego?- spytała babcia.

- Witek przepytywał mnie z tego wiersza przed występem, a potem siedział w pierwszym rzędzie i miał trzymać za mnie kciuki. I kiedy na scenie zapomniałem, co mam dalej mówić, na sali zapadła cisza. Przeciągała się coraz bardziej, a ja byłem coraz bardziej przerażony. Szukając ratunku, spojrzałem na Witka. Myślałem, że może mi podpowie, jak zaczyna się następna zwrotka. A wtedy Witek zaczął się śmiać. Pokazał na mnie palcem i zawołał:

- Mówi wiersz o zapominalskim słoniu, a sam zapomniał, jak ma być dalej. Łukasz Trąbalski, zapominalski! Ha-ha-ha! - Witek śmiał się głośno i złośliwie, a razem z nim cała sala. Ten śmiech słyszałem nawet za kulisami. Nigdy mu tego nie zapomnę. Przyjaciel się tak nie zachowuje - stwierdził Łukasz z żalem.

- No cóż, jak mówi przysłowie, prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie. Ty, będąc w kłopocie, zawiodłeś się na swoim przyjacielu, ale nie zawsze tak bywa. Trudna sytuacja może być okazją, aby ktoś poznał nas z najlepszej strony.

 

R. zachęca dziecko do dzielenia się wrażeniami po wysłuchaniu opowiadania. Jak miał na imię bohater opowiadania? Co mu się przytrafiło? Na czyją pomoc liczył Łukasz? Jak myślisz, jak się wtedy czuł? Co oznacza przysłowie Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie? Co mogłoby pomóc poprawić nastrój Łukaszowi? Czy też kiedyś byłaś (byłeś) w podobnej sytuacji?

 

,, Nasze uczucia’’- praca z KZ (s. 72-73) - czytanie prostych wyrazów, oglądnie ilustracji.

 

Przesyłamy gorące uściski naszym MOTYLKOM.

 
J. Angielski:

Bajeczki i gry edukacyjne w języku angielskim:

  1. Martha Speaks” – to bajka o psie, który uczy się mówić po zjedzeniu zupy z alfabetu. Stworzona została z myślą o nauce nowego słownictwa. Wyrazy  i zwroty  powtarzane jest wielokrotnie, tak aby trwale je zapamiętać. Kreskówka jest zabawna, świadczy o tym nawet piosenka na początku bajki . https://pbskids.org/martha/stories/truestories/index.html

  2. Peppa Pig”- to znana chyba wszystkim rodzicom bajka o rodzinie i przyjaciołach tytułowej świnki. To animowany serial opowiadający o codziennym życiu zwierzęcej rodzinki i ich bliskich. Można śledzić fan page bajki na facebooku, bo ze względu na jej popularność, dużo się tam dzieje.

https://www.facebook.com/OfficialPeppaPig/

  1. Postcards From Buster”-To bajka przygodowa opowiadająca o zwiedzaniu świata. Zatem wraz z nowymi słowami można dowiedzieć się ciekawostek o otaczającym nas świecie. Poszczególne odcinki składają się z części animowanych oraz autentycznych nagrań. To interesujący sposób połączenia fikcji i obrazów z realnego świata. Dla starszych przedszkolaków. Na stronie kreskówki można znaleźć wiele ciekawych zadań związanych z bajką, m.in. blog z historiami z danego kraju, gry, piosenki, krótkie filmiki , pocztówki a także przepisy kulinarne! Warto tam zajrzeć. https://pbskids.org/arthur

Postcards from Buster episode 26 Home Sweet Homes Miami, Florida

https://www.youtube.com/watch?v=byu52FJGW0U&list=PL1zS8hQxzMP_0EQwPl6ii7OBt7hnOABie&index=5