DRODZY RODZICE!

Kiedy próbujemy sięgnąć w głąb naszej pamięci, to okazuje się, że przypominamy sobie te sytuacje, które były ściśle związane z naszymi emocjami. Najczęściej są to chwile radości, wydarzenia smutne, wzbudzające strach, momenty, gdy byliśmy z siebie dumni lub przeżywaliśmy porażkę. Dzieje się tak, dlatego, że emocje są centrum ludzkiego życia, towarzyszą nam od momentu urodzenia i są pierwszym językiem wszystkich ludzi. Rodzice odgrywają znaczącą rolę w procesie rozwoju emocjonalnego i społecznego dziecka. Ich właściwe postępowanie i oddziaływania stymulują i wspomagają rozwój przedszkolaka.


 

KOCHANE KOTKI!

W tym tygodniu porozmawiamy o wrażeniach i uczuciach. Nauczymy się jak rozumieć swoje emocje, mówić o nich i radzić sobie z nimi. Zastanowimy się w jakich sytuacjach jesteśmy smutni, w jakich weseli, a jakich źli. Posłuchamy wierszy J .Brzechwy „ Psie smutki”, D Gellner „Zły humorek”. Obejrzymy bajkę o emocjach z serii Ubu”. Przypomnimy sobie zabawę „ Dwóm tańczyć się zachciało ‘i „Nie chcę Cię znać( Zgoda)’’. Dowiemy się, że strach wcale nie ma „ wielkich oczu” i tak naprawdę potrafimy sobie z nim poradzić. ’Miłej pracy!


 

   Wiersz „Zły humorek”.

Jestem dzisiaj zła jak osa!

Złość mam w oczach i we włosach!

Złość wyłazi mi uszami

i rozmawiać nie chcę z wami!

 

A dlaczego? Nie wiem sama.

Nie wie tata, nie wie mama...

Tupię nogą, drzwiami trzaskam

i pod włos kocura głaskam.

 

Jak tupnęłam lewą nogą,

nadepnęłam psu na ogon.

Nawet go nie przeprosiłam -

taka zła okropnie byłam.

 

Mysz wyjrzała z mysiej nory:

- Co to znowu za humory?

Zawołałam: - Moja sprawa!

Jesteś chyba zbyt ciekawa.

 

Potrąciłam stół i krzesło,

co mam zrobić, by mi przeszło,!?

Wyszłam z domu na podwórze,

wpakowałam się w kałużę.

 

Widać, że mi złość nie służy,

skoro wpadłam do kałuży.

Siedzę w błocie, patrzę wkoło,

wcale nie jest mi wesoło...

Rozmowa na temat wysłuchanego wiersza: Kiedy się złościmy i dlaczego? Kończenie zdania: „Jestem zły, gdy…”.

 

   Zabawa przy muzyce „ Ja jestem…”.

Tańczymy przy muzyce trzymając w rękach kolorowe apaszki. Na przerwę w muzyce mówimy: „ ja” (tupiąc prawą nogą), „jestem”( tupiąc lewą nogą) a rodzic dodaje - zły. Dziecko za pomocą mowy ciała, mimiki przedstawiają, jak się czuje, kiedy jest złe. (Podczas kolejnych przerw w muzyce: smutny, wesoły, zdziwiony, wystraszony).

 

Karta pracy nr 29- popatrz na obrazki, Co przyniesie ci radość, co smutek, a kiedy będziesz zły?

 

Słuchamy piosenki „Jak się czuje miś?” (załącznik)

https://www.youtube.com/watch?v=yfM-p2u4B3g

      Zabawa parateatralna.

Rodzic prosi, aby dziecko pokazało, jak się czuje, kiedy:
„Dostałeś od mamy na urodziny prezent”
„Za szybko biegałeś i przewróciłeś się”
„Koleżanka podarła Twój rysunek”
„Kolega nie chce się z Tobą bawić”
„Popsuła się Twoja ulubiona zabawka”
„Dostałeś psa”
„Brat przeszkadza Ci w zabawie”
Zwracamy uwagę, że uczucia dzieci mogą się różnić w danej sytuacji i jest to naturalne.

 

Zabawa muzyczno- ruchowa „Zgoda” (załącznik)

https://www.youtube.com/watch?v=OBr6_9iSe5M

    Zabawa w lustro.

Co zrobić żeby rozweselić smutnego kolegę?
Siedzimy zwróceni do siebie buziami. Stroimy różne miny –próbujemy się nawzajem

rozśmieszyć.

 

Wiersz „Psie smutki ”

Na brzegu błękitnej rzeczki

Mieszkają małe smuteczki.

Ten pierwszy jest z tego powodu,

Że nie wolno wchodzić do ogrodu.

Drugi - że woda nie chce być sucha.

Trzeci - że mucha wleciała do ucha.

A jeszcze, że kot musi drapać,

Że kura nie daje się złapać.

Ze nie można gryźć w nogę sąsiada

I że z nieba kiełbasa nie spada.

A ostatni smuteczek jest o to,

Ze człowiek jedzie, a pies musi biec piechota.

Lecz wystarczy pieskowi dać mleczko

I już nie ma smuteczków nad rzeczką.

Rozmowa na temat ww utworu : dlaczego piesek jest smutny, co zrobić żeby go rozweselić.

 

     Polowanie na emocje –praca plastyczna.

Wyszukiwanie w kolorowych gazetach osób wyrażających różne stany emocjonalne, wycinanie i naklejanie na kartkę: „Ludzie smutni”, „Ludzie radośni”.

 

Zabawa muzyczno –ruchowa „Dwóm tańczyć się zachciało ” (załącznik)

https://www.youtube.com/watch?v=oELLnyuGw5A

 

A teraz posłuchajcie wiersza „Przytul stracha” M. Strzałkowska

Strach ma strasznie wielkie oczy,

strasznym wzrokiem wokół toczy,

lecz gdy go za uszkiem głaszczę,

a śmieszny pyszczek zmienia paszczę.

 

Coś dziwnego z nim się dzieje,

Łagodnieje i maleje,

Mruży swoje kocie oczy

I w ogóle jest uroczy!

 

Strach ma strasznie wielkie oczy,

Strasznym wzrokiem wokół toczy,

Lecz ty dłużej się nie wahaj

I po prostu przytul stracha!

Rozmawiamy na temat ww utworu. Co to jest strach ? Czy czegoś się boisz? Co trzeba zrobić gdy pojawia się to uczucie ? ( Polecam książeczkę z serii o Franklinie „ Franklin boi się ciemności”).

 

Karta pracy nr 30-pokoloruj stracha najbardziej kolorowo jak potrafisz. Nalep mu uśmiech.

 

 Zabawa „Start rakiety” – wysyłamy złość oraz wszystkie tzw. Negatywne emocje, z którymi jest nam źle, w kosmos.

Dzieci:

  • bębnią palcami po podłodze, najpierw cicho powoli, a potem coraz szybciej i coraz głośniej;

  • klaszczą w dłonie natężającą się głośnością i we wzrastającym tempie;

  • tupią nogami, także tutaj zaczynają cicho i powoli, a potem coraz szybciej i głośniej;


Hałas i szybkość wykonywanych ruchów stopniowo wzrastają, dziecko wstaje gwałtownie ze swojego miejsca, wyrzucaja z głośnym wrzaskiem ręce do góry – RAKIETA WYSTARTOWAŁA!

 

Teksty zabaw muzyczno- ruchowych.

 Zabawa muzyczno–ruchowa do piosenka"Zgoda"

Nie chcę cię 3x znać
Choć do mnie 2x
rączkę mi daj
prawą mi daj
lewą mi daj
i już się na mnie nie gniewaj.

"Dwóm tańczyć się zachciało"

Dwóm tańczyć się zachciało, zachciało, zachciało
Lecz tańczyć nie umiało, fari fari fara

Kłócili się ze sobą, ze sobą, ze sobą,
Ja nie chcę tańczyć z tobą, fari, fari, fara

Poszukam se innego, innego, innego,
Do tańca zdolniejszego, fari, fari, fara.

Bajeczka o emocjach:

https://www.youtube.com/watch?v=TcLK9ZBUsDs

 
J. Angielski:

bajeczki i gry edukacyjne w języku angielskim:

  1. Martha Speaks” – to bajka o psie, który uczy się mówić po zjedzeniu zupy z alfabetu. Stworzona została z myślą o nauce nowego słownictwa. Wyrazy  i zwroty  powtarzane jest wielokrotnie, tak aby trwale je zapamiętać. Kreskówka jest zabawna, świadczy o tym nawet piosenka na początku bajki . https://pbskids.org/martha/stories/truestories/index.html

  2. Peppa Pig”- to znana chyba wszystkim rodzicom bajka o rodzinie i przyjaciołach tytułowej świnki. To animowany serial opowiadający o codziennym życiu zwierzęcej rodzinki i ich bliskich. Można śledzić fan page bajki na facebooku, bo ze względu na jej popularność, dużo się tam dzieje.

https://www.facebook.com/OfficialPeppaPig/