Dzień dobry miłe ,,Motylki’’

Drodzy Rodzice!

 

W tym tygodniu będziemy rozmawiać o lecie. Lato to pora roku, która rozpoczyna się 21 czerwca, a kończy się 23 września. Charakteryzuje się najwyższymi temperaturami w roku. W tym czasie rozkwita najwięcej roślin, dla zwierząt to czas wydawania potomstwa, a dla ludzi czas odpoczynku.

Zachęcamy do wyjścia do pobliskiego parku, lasu, aby zaobserwować barwy w przyrodzie, poznać nazwy kwiatów i innych roślin, porozmawiać na temat zmian w przyrodzie związanych z aktualną porą roku.

 

Przeczytajcie wspólnie zagadki o lecie, możecie namalować obrazek, na którym znajdzie się kilka ich rozwiązań:

Zagadki dla dzieci - Lato

 

W kubeczku czy na patyku, wszyscy je lubimy.

Miło latem na języku, poczuć małą porcję zimy. ( lody)

 

Nad rzeką lub nad morzem, przez letnie miesiące,

chroni naszą głowę, przed gorącym słońcem. ( czapka)

 

W tubce lub butelce, biały i pachnący.

Trzeba się nim posmarować, wychodząc na słońce. ( krem do opalania)

 

Zbierane na plaży, brązowe kamyki.

Pięknie zdobią nam pierścionki albo naszyjniki. ( bursztyny)

 

Kiedy lato spędzasz w mieście, chcesz poszaleć w wodzie czasem.

Poproś mamę, tatę, siostrę, żeby wzięli cię na ... ( basen)

 

Mały domek z materiału, w nim poduszki oraz koce.

Można smacznie w nim przespać letnie ciepłe noce. ( namiot)

 

Gdy do ucha ją przyłożę, morza szum powróci do mnie.

W tej skorupce, małe morze, lato może nam przypomnieć. ( muszelka)

 

Liliowe kuleczki na zielonym krzaczku,

by je znależć trzeba pójść do lasu. ( jagody)

 

Polane śmietaną, cukrem posypane,

smakują wybornie, w słoneczny poranek. ( truskawki)

 

Kolorowa kula, trzeba ją nadmuchać,

by przez całe lato, turlać ją i rzucać. ( piłka)

 

Latem jest ich dużo, a gdy zaczną latać,

siadają na rękach i trzeba się drapać. ( komary)

 

Włóż do niego wszystkie rzeczy: sok, kanapkę i czapeczkę.

Potem załóż go na plecy i na letnią idż wycieczkę. ( plecak)

 

Nauka piosenki ,,Lato, lato’’

 

Lato, lato, lato czeka

Razem z latem czeka czeka rzeka

Razem z rzeką czeka las

A tam ciągle nie ma nas

Lato, lato, nie płacz czasem

Czekaj z rzeką , czekaj z lasem

W lesie schowaj dla nas chłodny cień

Przyjedziemy lada dzień

Już za parę dni, za dni parę

Weżmiesz plecak swój i gitarę

Pożegnania kilka słów

Pitagoras bądżcie zdrów

Do widzenia wam canto, cantare

Lato, lato, mieszka w drzewach

Lato, lato, w ptakach śpiewa

Słońcu każe odkryć twarz

Lato, lato...

 

https://www.youtube.com/watch?v=LOKhDmIsJ7Y

 

Praca z KP4.39a- poznanie znaczenia niektórych przysłów i związków frazeologicznych. R. odczytuje zdania: 1. Mieć dwie lewe ręce; 2. Mieć muchy w nosie; 3. Siedzieć jak na szpilkach; 4. Spać jak kamień. Dz. wpisuje obok obrazków numery właściwych zdań, następnie odczytuje zdania z poznanych liter, wpisuje nr obrazka, który ilustruje dane zdanie. Na koniec ilustrują przysłowie ,,Myśleć o niebieskich migdałach’’.

 

Burza - zagadka, R. zaprasza do wysłuchania zagadki M. Przewożniaka.

Co się dzieje tam u góry?

Wielką wojnę toczą chmury?

I strzelają i błyskają?

Co się tam na górze dzieje?

Że się nam na głowę leje?

Od błyskawic niebo trzeszczy,

A tam w butach chlupie deszczyk.

Ciemne niebo, dudni, świeci...

Co się dzieje tam na górze?

Wiedzą to na pewno dzieci:

Oglądamy grożną ...(burzę)

 

Po przeczytaniu zagadki R. prosi dz. aby nazwało dzwięki, które w niej opisano. Następnie prowadzi rozmowę: Jak należy zachować się w czasie burzy? R. podsumowuje zdobyte informacje.

Podczas burzy:

- należy unikać wysokich obiektów;

- nie wolno przebywać w wodzie ani na odkrytym terenie, chować się pod drzewami;

- należy unikać metalowych przedmiotów i nie przebywać w ich pobliżu;

- nie wolno rozmawiać przez telefon komórkowy.

 

Pogoda - wysłuchanie opowiadania B. Formy i rozmowa na temat jego treści.

 

Adaś ciągle spogląda w okno. Dzisiaj z grupą przedszkolaków jedzie na wycieczkę. Ale co z tą pogodą? Czy wycieczka się uda? Mają jechać bryczką i grać w piłkę.

- Mamusiu, nie widać słońca, po niebie płyną ciemne chmury - chłopiec ze smutkiem spogląda w okno.

- Może zabiorę grubszą kurtkę, a może wyciągnę z plecaka krótkie spodnie, pewnie ich nie założę - coraz bardziej denerwuje się Adaś.

- Nie martw się, popatrz, termometr wskazuje wysoką temperaturę - tłumaczy mama.

- Jest ciepło, chociaż trochę parno. Włączymy telewizor i zaraz dowiemy się, jaka będzie pogoda - na ekranie pojawiła się mapa Polski.

- Mieszkamy tutaj, gdzie widać słońce zza chmur - tłumaczy Adasiowi mama. -

- Wprawdzie widać czasami padający deszcz, jednak to tylko przelotne opady.

Adaś wpatruje się w mapę Polski.

- Trochę podobna do naszego kalendarza pogody. Codziennie wspólnie z panią zaznaczamy na nim pogodę, jaką zaobserwowaliśmy w drodze do przedszkola. Wybieramy chmurki, krople deszczu, ugięte na wietrze drzewa.

Zegar wybija ósmą godzinę.

- Na nas już czas - mama z Adasiem idą do przedszkola.

- Będzie wspaniale, zobaczysz. Przebierz się w krótkie spodenki, jest coraz cieplej.

Pogoda dopisała. Chociaż było pochmurno, nie spadła ani jedna kropla deszczu. Był spacer nad jezioro, przejazd bryczką i oczywiście gra w piłkę. Dzieci wróciły bardzo zadowolone, chociaż trochę zmęczone.

 

R. zadaje pytania: Gdzie wybierał się Adaś? Dlaczego chłopiec był zmartwiony?Jaką pogodę wskazywała prognoza w telewizji? Jaka pogoda była na wycieczce?

Zjawiska atmosferyczne - R. rozmawia z dz. o zjawiskach atmosferycznych charakterystycznych dla poszczególnych pór roku. Pyta: Czym różni się lato od innych pór roku? Co dzieci robią w lecie, jaki to dla nich czas?R. rysuje i prezentuje piktogramy zjawisk kojarzących się z latem: słonko, wiatr, upał, piorun, ulewa. Dziecko dopasowuje nazwy do poszczególnych ilustracji. Następnie układa nazwy z liter ALFABETU, rozpoznaje i nazywa spółgłoski i samogłoski.

 

Paluszkowy twister- zabawa z wykorzystaniem KZ 80-81.Dzieci postępując zgodnie z instrukcją obrazkową z W65 tworzą własną grę i rozgrywają ją w parach - pstrykają palcem w strzałkę, ustawiają określony palec na polu we wskazanym kolorze.

 

Gorąco pozdrawiamy Nasze ,,Motylki’’ i życzymy Państwu i dzieciom dużo zdrówka.