Drodzy Rodzice !!!

Dzień Dziecka to wyjątkowe święto w kalendarzu wszystkich dzieci na całym świecie. Mimo, iż maluchy mogą każdego dnia liczyć na specjalne traktowanie przez dorosłych to właśnie Dzień Dziecka jest traktowany szczególnie i wyjątkowo. Dodatkowo na ten dzień z utęsknieniem czekają wszystkie dzieciaki, które liczą, że z tej okazji otrzymają upominki, a oprócz tego spędzą ten czas w sposób wyjątkowy. 

 

Kochane Kotki !!!

W tym tygodniu porozmawiamy sobie o prawach dziecka, obowiązkach i marzeniach. Dowiecie się ,że macie prawo do zabawy, nauki i rozwoju. Przypomnimy sobie o tym, że trzeba pomagać rodzicom w domu, a przedszkolu słuchać poleceń nauczyciela. Nauczymy się szacunku dla osób , które wyglądają i zachowują się inaczej.

Milej pracy!

 

Zabawa rytmiczna z tekstem „ Moja zabawa”

 

Dzieci mają różne prawa,

Ale głównym jest zabawa,

Więc popatrzmy w lewo, w prawo,

Jakaś zająć się zabawą! – wyklaskujemy tekst, chodząc w kole po dywanie. Próbujemy nauczyć się rymowanki na pamięć.

 

Karta pracy nr 33- narysuj balony zgodnie z kierunkami strzałek. Pokoloruj na czerwono balony a długimi sznurkami, a na niebiesko z krótkimi. Policz.

 

  Słuchanie wiersza „O prawach dziecka” Marcina Brykczyńskiego

 

 

        Niech się wreszcie każdy dowie

        I rozpowie w świecie całym,

        Że dziecko to także człowiek,

        Tyle, że jeszcze mały.

Dlatego ludzie uczeni,

Którym za to należą się brawa,

Chcąc wielu dzieci los zmienić,

Spisali dla was mądre prawa.

Więc je, na co dzień i od święta,

Spróbujcie dobrze zapamiętać.

        Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,

        A szczególnie do robienia czegoś niedobrego.

        Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi

        mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.     

  Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić wyzywać,

        I każdego mogę na ratunek wzywać.

Jeśli mama albo tata, już nie mieszka z nami,

Nikt nie może mi zabraniać spotkać ich czasami.

        Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,

        Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

Mogę żądać, aby każdy uznał moje prawa

A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.

      

Tak się tu w wierszu poukładały, prawa dla dzieci na całym świecie,

Byście w potrzebie z nich korzystały najlepiej jak umiecie.

 

     Rozmowa na temat przeczytanego wiersza.

 

­            Co to są prawa?

­            Kto ma swoje prawa?

­            Jakie prawa mają dzieci?

­            Czy potrzebne są prawa dla dzieci?

­            Jakie prawo jest najważniejsze?

 

    Omówienie niektórych praw :

 

       Prawo do zabawy i nauki

.     Prawo do miłości i zrozumienia

       Prawo do schronienia

.      Prawo do wolności

      Prawo do życia bez przemocy (zdrowia i dobrobytu)

 

 

     Zabawa taneczna: „Podróż do krainy prawa do zabawy”.

 

Wybranie ulubionych zabawek. Zabawa przy piosence M. Jeżowskiej, „Kolorowe dzieci” Omówienie prawa do zabawy, zwrócenie uwagi na obowiązek odłożenia zabawek na miejsce, po skończonej zabawie. (załącznik)

 

 

   Przypomnienie dziecku , że ma nie tylko prawa, ale i obowiązki.

 

      Przestrzeganie umów zawartych z nauczycielkami

     Przestrzeganie praw innych dzieci

 

Zabawa „Mały człowiek”.

 

Dziecko ilustruje ruchem treść wiersza:

Mały człowiek, duża sprawa. (dziecko przykuca, wstaje  i zatacza rękami  koło)

Mały człowiek ma swe prawa. (dziecko rękami wskazuje siebie)

Strzegąc praw tych należycie, (dziecko krzyżuje ręce i przykłada do siebie)

układamy dziecku życie. (dziecko klaszcze, a następnie wita się przez podanie ręki).

 

Swobodny taniec przy piosence „ Piosenka o prawach dziecka”( załącznik)

 

Wiersz „ Dyzio marzyciel” J. Tuwim - dziecięce marzenia , nie tylko z okazji Dnia Dziecka ￿

 

Położył się Dyzio na łące,

Przygląda się niebu błękitnemu i marzy…

Jaka szkoda ,że te obłoczki płynące

Nie są z waniliowego kremu…

A te różowe, że to nie lody malinowe.

A te złociste pierzaste, że to nie stosy ciastek…

I szkoda, że cale niebo

Nie jest z tortu czekoladowego…

Jaki piękny byłby wtedy świat.

Leżałbym sobie , jak leżę,

Na tej murawie świeżej,

Wyciągnął bym tylko rękę

I jadł…i jadł…i jadł…

 

Odpowiadamy na pytania : Co robił Dyzio na łące? O czym marzył ?Jakie ty masz marzenia ?

 

Karta pracy nr 34- o czym marzy Dyzio ? Narysuj wybrane marzenie.

 

 

Słuchanie wiersza W. Fabera ,,Dzieci świata”


W Afryce w szkole na lekcji,
Śmiała się dzieci gromada,
Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,
Że gdzieś na świeci śnieg pada.

A jego rówieśnik Eskimos,
Tez w szkole w chłodnej Grenlandii,
Nie uwierzył, że są na świecie
Gorące pustynie i palmy.

Afryki, ani Grenlandii
My także jak dotąd nie znamy,
A jednak wierzymy w lodowce,
W gorące pustynie, w banany.

I dzieciom z całego świata,
chcemy ręce uścisnąć mocno
i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,
jak i z nas samych wyrosną.

Rozmowa na temat wiersza:


– Z czego śmiały się dzieci afrykańskie i dlaczego?
– Gdzie mieszkają Eskimosi?
– O czym nie wiedziały eskimoskie dzieci?
– Co łączy dzieci na całym świecie?

 

Zabawa „Powitanie”

witamy się po japońsku – głęboki skłon ze złożonymi dłońmi na piersi
– witamy się jak Eskimosi – pocieranie się noskami

po europejsku – podawanie dłoni i mówienie „Dzień dobry” – w różnych językach : „Guten Tag”, „Good Morning”.

 

Zagadki – rodzic czyta zagadki a dzieci zgadują o kim jest mowa


Gdy czas na łowy to igloo buduje, uczy swego synka, jak się poluje (Eskimos)


Pałeczkami ryż zjada, legendy o smokach opowiada, ma skośne oczy i żółtą skórę, jego kraj otoczony jest Wielkim Murem (Chińczyk)


 

Indianie mówią o nas „Biała twarz”, zajrzyj do lusterka i już go masz! (Europejczyk)


Na sawannie urządza polowanie, już z daleka słychać tam-tamów granie. (Afrykańczyk)


Gdy świętuje, chodzi w pióropuszu, fajkę pokoju pali, by dodać sobie animuszu. (Indian)


 

Kochane Kotki . Z okazji waszego święta składam Wam najserdeczniejsze życzenia , mocno ściskam i przesyłam wierszyk z ogromnymi buziakami !!!


 

Pierwszy czerwca dzień radosny
kwitną kwiatki, słońce świeci...
W dniu tak pięknym i wspaniałym
życzę Wam sercem całym
moc uśmiechu i radości
szczęścia, zdrowia, pomyślności

Piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=Mudintn3BM4&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0&feature=youtu.be

 

 
J. Angielski

Bingo

Potrzebne będą: kartka, kredki ewentualnie naklejki.

To dobra metoda nauki słówek zarówno dla dzieci, które nie potrafią jeszcze czytać, jak i dla tych starszych.

Przygotowujemy plansze (najlepiej kilka): na czystej kartce rysujemy 16 kratek pogrupowanych na 4 czwórki (po jednej grupie w każdym rogu). Możemy grupy odróżnić od siebie np. kolorem kratek. W pola wrysowujemy (dla starszych dzieci wpisujemy) różne proste obrazki np.: las, oko, miś, klocek, piłka itd. Dajemy dziecku kartkę i mówimy na głos zdania: “It’s an eye” albo “It’s a ball”. Dziecko zakreśla obrazki odpowiadające opisowi. Gdy zakreśli wszystkie cztery obrazki w jednej grupie, powinno zawołać Bingo! (Plansza bingo do pobrania w wersji PDF https://dziecisawazne.pl/wp-content/uploads/2010/02/Bingo.pdf)